loading...
تبدیل گفتار به متن
محمد بازدید : 29 سه شنبه 10 تیر 1399 نظرات (0)

تفاوت هوشتل با سیستم پاسخگوی خودکار تلفن (IVR)

تا به حال از مزایا و کاربرد های محصول هوشتل در شرایط مختلف صحبت کرده ایم. هوشتل به عنوان یک اپراتور هوشمند می تواند به صورت خودکار پاسخگوی کسانی باشد که با مراکز پشتیبانی کسب و کار ها تماس می گیرند و به عبارتی یک پاسخگوی خودکار تلفنی باشد که می تواند از طریق مکالمه نیاز های تماس گیرنده را درک نماید و به آن ها پاسخ دهد. شاید شما بپرسید که سیستم های پاسخگوی IVR نیز می توانند به صورت خودکار پاسخ تلفن مراکز تماس را بدهند و چه نیازی است به هوشتل و چرا باید هزینه دیگری را متقبل شد تا از اپراتور مبتنی بر هوش مصنوعی در مراکز تماس استفاده کرد؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به همین سوال پاسخ دهیم و بگوییم هوشتل قرار است چه مزیت های فوق العاده ای را برای کسب و کار شما و مشتریانتان به همراه داشته باشد.

آیا هوشتل یک پاسخگوی خودکار تلفن است؟

به طور کلی می توان گفت بله هوشتل می تواند پاسخگوی خودکار تلفن نیز باشد. اما کاربردهای محصول هوشتل بسیار فراتر از صرفا پاسخ دهی خودکار تلفن است.هوشتل یک ربات پاسخگوی هوشمند در مراکز تماس تلفنی است که  می تواند جایگزین اپراتورهای انسانی شود و به صورت اتوماتیک و با استفاده از هوش مصنوعی پاسخگوی تماس های مشتریان شما باشد. این محصول یک سامانه کامل برای برقراری ارتباط با مشتری به زبان فارسی و بروی بستر VOIP است که به صورت هوشمند صحبت های مشتری را شنیده و آن ها را تبدیل به متن کرده، سپس به پردازش متن های دریافتی پرداخته و در انتها پس از یافتن پاسخ مناسب، به مانند یک عامل انسانی آن را برای مشتری اعلام می کند.

پاسخگوی خودکار تلفن به کمک هوش مصنوعی

قابلیت های محصول هوشتل عبارتند از:

  • بهره مندی از موتور تبدیل گفتار به متن سفارشی سازی شده
  • بهره مندی از موتور پردازش طبیعی متن
  • بهره مندی از موتور تبدیل متن به گفتار
  • کاهش نیروی انسانی (جایگزینی با ربات پاسخگو)
  • افزایش دسترس پذیری با ارائه خدمات 24 ساعته به تماس گیرندگان
  • به صفر رساندن اشغالی خطوط تلفن در زمان های ترافیک بالا
  • کاهش مدت زمان انتظار کاربر برای پاسخگویی
  • سازگاری با تمامی مراکز تلفن روی بستر VOIP
  • درک سوالات مشتریان سازمان بمنظور برقراری مکالمه هوشمند با کاربر برای رسیدن به پاسخ مناسب
  • انتقال تماس به یک اپراتور انسانی در صورت عدم یافتن جواب مناسب
  • نصب و راه اندازی درون سازمانی
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  •  قابلیت درک مکالمات محاوره ای
  •  توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • امکان شخصی سازی نحوه پاسخگویی یا ارائه خدمت به تماس گیرندگان هر سازمان
  • کاهش ریسک پاسخگویی یا ارائه خدمت اشتباه

محصول هوشتل می تواند کاربردهای زیر را داشته باشد:

  • استفاده در مراکز بزرگ اطلاع رسانی مانند 118، 137 و 141
  • امکان استفاده در مراکز تماس (اطلاعاتی، پشتیبانی، پاسخگویی و …)
  • امکان استفاده به جای سیستم های IVR
  • استفاده در CRM برای آنالیز تماس ها
  • استفاده در شرکت های دارای خدمات تلفنی مانند سفارش تلفنی کالا
  • استفاده برای نظرسنجی ها
  • استفاده برای نوبت دهی در سازمان ها و ارگان ها
  • استفاده در شرکت ها برای برقراری تماس با اشخاص خاص

سیستم پاسخگوی خودکار تلفن یا IVR چیست؟

سیستم های پاسخگوی خودکار تلفن IVR در واقع همان صوت های ضبط شده ای هستند که هنگام تماس با یک سازمان و … به شما پاسخ می دهند و می گویند که چه دکمه ای را بزنید تا به چه بخشی متصل شوید. IVR کوتاه شده و مخفف Interactive Voice Response می باشد که ترجمه فارسی آن “پاسخگوی صوتی تعاملی است. در اصطلاح IVR به سیستم هایی اطلاق می شود که با گرفتن شماره یک قطعه صوتی ضبط شده فعال می شود و شنونده را راهنمایی می کند تا با گرفتن شماره یا زدن یک کاراکتر (* یا #)، به سیستم بفهماند که چه داده ای را باید از پایگاه داده برای او بخواند. برای مثال می توانیم به سیستم های تلفن بانک ها اشاره کنیم. این سیستم ها در هر مرحله به شما می گوید که برای انجام درخواستتان باید چه شماره و یا کاراکتری را وارد کنید.

هوشتل چه تفاوت هایی با سیستم های پاسخگوی خودکار تلفن IVR دارد؟

تفاوت اصلی محصول هوشتل به عنوان یک اپراتور دارای هوش مصنوعی با سیستم پاسخگوی خودکار IVR، در هوشمند بودن و درک نیاز مخاطب است. هوشتل می تواند صحبت های مشتریان را درک کند و به سوال هایی که می پرسند پاسخ دهد. تفاوت مهم دیگری که هوشتل نسبت به سیستم های IVR دارد، توانایی برقراری دیالوگ است. در پاسخگوی خودکار IVR سیستم به صورت یکطرفه یکسری اطلاعات را به تماس گیرنده اعلام می کند و اگر مشتری بخواهد سوالی بپرسد، نمی تواند پاسخگوی او باشد. در مواردی همانند بیمارستان‌ها سیستم ‌IVR دارای لیستی بلند بالا از درمانگاه ها و نام پزشکان است. در چنین مواقعی امکان فراموش شدن موارد توسط تماس گیرنده وجود دارد یا اینکه فرد در مواجهه با تعداد زیادی نام دچار اشتباه می شود. روند کارکرد محصول هوشتل در این زمینه بسیار متفاوت است. به کمک هوشتل، بات مبتنی بر هوش مصنوعی با کاربر دیالوگ برقرار می کند و بر اساس آنچه کاربر می گوید، برای او نوبت دکتر و … تنظیم می کند.

مزیت های هوشتل نسبت سیستم های پاسخگوی IVR چیست؟

در مورد تفاوت های هوشتل با سیستم‌های پاسخگوی خودکار IVR صحبت کردیم. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که هوشتل چه مزیت‌‌های چشمگیری نسبت به سایر سیستم‌های پاسخگوی خودکار تلفن دارد.

پاسخگوی هوش مصنوعی در برابر نیروی انسانی

بیان خواسته کاربر در یک جمله

هر بار که کاربر با یک سیستم IVR تماس می‌گیرد باید لیست بلندی از اسامی و یا بخش‌های یک سازمان را بشنود و سپس از بین آن‌ها شماره مورد نظر را وارد کند. در حالی که با هوشتل روند این چنین نیست. کاربر زمانی که با اپراتور هوشتل تماس می‌گیرد می‌تواند تنها با بیان یک جمله کوتاه و صریح به خواسته خود برسد. به عنوان مثال زمانی که برای نوبت پزشک با بیمارستانی تماس می‌گیرد می‌تواند در یک جمله کوتاه بگوید که “من یک نوبت می خواهم از دکتر احمدی برای دوشنبه ساعت 4 بعد از ظهر” و هوشتل در صورتی که  زمان گفته شده خالی باشد، آن را برای تماس گیرنده رزرو می‌کند. در اینجا کاربر می‌تواند دقیقا خواسته خود را بیان کند و هوشتل نیز با درک آن خواسته پاسخ مناسب را برای او تعبیه کند.

کاهش زمان تماس و اشغال بودن خطوط تلفن

با توجه به مورد قبل، زمانی که کاربر با اپراتور هوشتل سر و کار دارد، در زمان کوتاهی می تواند پاسخ نیازش را بگیرد. لذا زمان تماس ها کوتاه تر شده و هر بات می‌تواند به تعداد بیشتری تماس گیرنده پاسخ دهد. از طرف دیگر هر کسب و کاری با برآورد نیاز در مرکز تماس خود و استفاده از تعدادی بات هوشتل، می توانند همزمان به مشتریانی که با این مراکز تماس می‌گیرند پاسخ دهی کنند. به این ترتیب میزان اشغال شدن خطوط مرکز تماس تا حد زیادی کاهش میابد.

کاهش تماس های از دست رفته مراکز تماس

با استفاده از هوشتل دیگر کاربران پشت خط نمی‌مانند تا لیستی طولانی از شماره‌ها و کدهای مختلف را بشنوند. کاربران می‌توانند با ربات هوشتل تماس گرفته و خواسته خود را بیان کنند و جواب آن را نیز دریافت نمایند.

ایجاد مکالمه‌ی دو طرفه با کاربر

یکی از مزیت‌های پر رنگ و چشم‌گیر هوشتل ایجاد مکالمه‌ای دو طرفه با کاربر است. هوشتل با اتکا بر فناوری هوش مصنوعی می‌تواند با کاربر مکالمه بر قرار کند و محتوای صحبت‌های او را متوجه شود و به فراخور صحبت‌های او، در صورت نیاز، سوال‌های مرتبط بپرسد. هوشتل حتی می‌تواند متوجه شود که پاسخ چه سوال‌هایی در دایره اطلاعات و دیتای او قرار ندارد و تماس‌گیرنده را برای راهنمایی بیشتر به اپراتور انسانی ارجاع دهد.

کارهای دیگری که هوشتل علاوه بر پاسخگویی می تواند انجام دهد

علاوه بر مزیت‌هایی که هوشتل در رابطه با پاسخ‌دهی به مراجعه‌کنندگان مرکز تماس دارد، کارهای دیگری را نیز می‌تواند انجام دهد. شما می‌توانید از هوشتل برای نظرسنجی از مشتریانتان، ثبت شکایات آن‌ها و هم‌چنین مستند سازی از تماس‌های انجام شده در مرکز تماس استفاده کنید. در صورت نیاز نیز مدیران مراکز تماس می‌توانند از هوشتل برای مانینتورینگ مکالمه‌های انجام شده و کیفیت پاسخ‌دهی به مشتریان و … استفاده کنند.

چنانچه می خواهید از محصول هوشتل استفاده کنید و یا درخواست دموی این محصول را دارید، به اینجا مراجعه نمایید.

محمد بازدید : 23 یکشنبه 18 خرداد 1399 نظرات (0)
مترجم هوشمند مایکروسافت، یک قدم نزدیک‌تر به آینده

مترجم هوشمند مایکروسافت، یک قدم نزدیک‌تر به آینده

“چه می شود اگر نه فاصله و نه زبان مهم باشند؟ چه می شود اگر فناوری بتواند به شما کمک کند در هر کجا که نیاز دارید باشید و به هر زبانی صحبت کنید؟ با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و تجربیات هولوگرافی این امر امکان پذیر است و قرار است تحول به پا کند.” این صحبت های جولیا وایت یکی از مدیران ارشد شرکت مایکروسافت است.

دوباره مایکروسافت با یک پروژه خارق العاده همه را غافلگیر کرد. فناوری جدید مایکروسافت که با نام AI neural TTS and holograms معرفی شده است، قادر است هولوگرامی از یک فرد بسازد که توانایی صحبت به هر زبان دلخواه را دارد و فرد می تواند این هولوگرام به هر جای دنیا که نیاز دارد ارسال کند.

AI-technology-microsoft-inspire

از این فناوری فوق العاده توسط جولیا وایت، یکی از مدیران ارشد شرکت مایکروسافت، در کنفرانس Microsoft Inspire 2019 رو نمایی شد. وایت صحبت های خود را با جملاتی شروع کرد که هم یکی از آرزوهای دیرینه انسان را بیان می کرد و هم  چشم انداز شرکت مایکروسافت در سال های آینده را برای حضار تشریح کرد.  این فناوری جدید مایکروسافت شاید بتواند سر آغازی برای رسیدن انسان به قدرت‌های جدید و خارق العاده ای باشد که سال ها نظاره‌گر آن در فیلم های تخیلی بوده‌ایم.

در حین سخنرانی، نسخه هولوگرامی وایت بر روی صحنه ظاهر شد و به زبان ژاپنی سخنرانی او را ادامه داد. این نسخه دقیقا با صدای خود او شروع به سخنرانی کرد و حالات او را در حین صحبت کردن تقلید می کرد. برای این کار مایکروسافت از قبل جولیا وایت را در استودیو واقعیت مختلط خود اسکن کرد و یک نسخه هولوگرامی دقیق از جولیا وایت را تولید کرد.

برای این کار مایکروسافت از از فناوری های Azure AI و تبدیل متن به گفتار neural استفاده کرد. پس از آن از صدای خام وایت استفاده شد تا این هولوگرام قادر باشد که با استفاده از مشخصات صحبت کردن او و امضای صوتی خود او صحبت کند. بااین کار صدای نسخه دیجیتال دقیقا مانند صدای خود وایت است و همان تغییرات آوایی و لحن صحبتی را دارد که خود وایت هنگام سخنرانی همان گونه سخنانش را ادا می کند.

microsoft-ai-hologram

مایکروسافت قبلا نیز از فناوری ساخت هولوگرام از افراد رونمایی کرده بود، اما اینکه به این فناوری قدرت ترجمه سخنان داده است جنبه کاربردی تر و گام فراتری است که تنها با استفاده از HoloLens امکان پذیر بود. در حال حاضر این فناوری یک نسخه اولیه می باشد اما تصور کنید که با پیشرفت این تکنولوژی قادر به انجام چه کارهایی خواهیم بود.

با این حال همین نسخه اولیه نیز چشم اندازی از آینده به ما می دهد که بسیار خارق العاده و جذاب است. بر کسی پوشیده نیست که این فناوری یک پیشرفت چشم گیر برای شرکت مایکروسافت به همراه خواهد داشت. قطعا این فناوری در آینده ای نزدیک بسیار پیشرفته تر و کاربردی تر و نه تنها به صورت یک اسکن از فرد با صحبت های از پیش تعیین شده خواهد بود.

محمد بازدید : 26 جمعه 16 خرداد 1399 نظرات (0)

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به تایپ صوتی اندروید نیاز دارید، این مقاله برای شماست. در مقاله امروز قصد داریم تایپ صوتی را تعریف کنیم و کاربردها و نحوه دسترسی به این قابلیت را بیان کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

منظور از تایپ صوتی چیست؟

تایپ صوتی در حقیقت یکی از فناوری‌هایی است که زیر شاخه‌ای از کاربردهای فناوری شناسایی گفتار یا Speech Recognition و تبدیل گفتار به نوشتار محسوب می‌شود. تایپ صوتی در واقع کاربردی است که به ما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانیم به کامپیوتر و یا گوشی هوشمندمان دیکته بگوییم. گوشی هوشمند و یا کامپیوتر نیز می‌توانند به کمک این فناوری هر آنچه که می‌شنود را تایپ کرده و به متن تبدیل کند.

تایپ صوتی در حقیقت به افراد کمک می‌کند تا بدون عمل تایپ کردن در کامپیوتر یا گوشی هوشمند بتوانند بنویسند. نرم افزارهایی که تایپ صوتی را انجام می‌دهند می‌توانند هر آنچه که به صورت صوت و یا گفت و گوی شفاهی می‌باشد را به متن قابل ویرایش تبدیل نمایند.

تایپ صوتی اندروید یعنی چه؟

منظور از تایپ صوتی اندروید اپلیکیشن یا سرویسی است که به طور اختصاصی عملیات تایپ صوتی را برای گوشی‌های هوشمند دارای سیستم عامل اندروید انجام می‌دهد. اپلیکیشن‌های بسیاری هستند که این عملیات را برای گوشی‌های اندرویدی انجام می‌دهند اما از بین نمونه‌های موجود در بازار تنها سرویس تاپی صوتی گوگل است که بر روی تعداد زیادی از زبان‌ها این سرویس را ارائه می‌دهد. سایر اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌های تایپ صوتی معمولا بر روی یک یا تعداد بسیار محدودی زبان کاربرد دارند.

تبدیل گفتار به نوشتار آفلاین به کمک فارس آوا

کاربردهای تایپ صوتی اندروید چیست؟

به طور کلی کاربرد تایپ صوتی برای تبدیل گفتار به نوشتار می‌باشد و بر روی سیستم‌های اندروید نیز اینچنین است. ممکن است استفاده از تایپ صوتی بر روی گوشی‌های هوشمند کمی کاربرد خصوصی‌تری داشته باشد و کاربران می‌توانند از تبدیل گفتار به نوشتار برای کارهای روزمره و روتین خود همانند پیام دادن و یادداشت کردن استفاده نمایند. تایپ صوتی بر روی گوشی‌های اندرویدی به طور کلی دارای مزیت‌های زیر می‌باشد.

سرعت فوق‌العاده

قدرت تایپ کلمات یک فرد عادی بین 38 تا 40 کلمه در دقیقه می‌باشد که این تعداد به صورت میانگین برابر است با 2400 کلمه در ساعت. اگر به جای روش‌های تایپ قدیمی از تایپ صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده شود این سرعت را می‌توان تا چیزی حدود 4 برابر افزایش داد. یعنی در هر دقیقه به صورت میانگین 150 کلمه.

دسترسی بالا

از آنجایی که تایپ صوتی بر روی پلتفرم‌های متفاوتی در دسترس است، در گوشی‌های هوشمند نیز می‌توان در هر کجا از آن استفاده کرد. دیگر لازم نیست همانند روش‌های قدیمی یک جا نشسته و ساعت‌ها به تایپ کردن مشغول شوید.

دقت بالا

یک تایپیست معمولی به صورت میانگین از هر 100 کلمه 8 کلمه را اشکال دارد. در صورتی که با استفاده از تبدیل گفتار به نوشتار میزان خطا تا حد زیادی کاهش میابد. زیرا به جای نوشتن کلمات با استفاده از کیبرد، کلمات مستقیما به سرویس هوش مصنوعی گفته شده و او نیز آن‌ها را به نوشته تبدیل کرده است.

چگونه به تایپ صوتی اندروید دسترسی پیدا کنیم؟

همانطور که بالاتر به آن نیز اشاره شد، برای استفاده از تایپ صوتی می‌توانید از اپلیکیشن و یا سرویس‌های مختلفی که در بازار وجود دارند بهره ببرید. مشکلی که در این زمینه وجود دارد آن است که کاربر فارسی زبان برای استفاده از تایپ صوتی تا حدودی با مشکل مواج است. زیرا به دلیل اینکه هوش مصنوعی و تبدیل گفتار به نوشتار در کشور حوزه بسیار جدید و نوپایی است محصولات محدودی در این زمینه وجود دارند و نمونه‌های خارجی مشابه نیز اکثرا بر روی زبان فارسی سرویسی ارائه نمی‌دهند.

چت با کامپیوتر به کمک چت بات ها

شاید بتوان گفت کاربر فارسی از بین سرویس‌های خارجی تنها می‌تواند از تایپ صوتی گوگل استفاده کند که آن هم در برخی اوقات کاربر را با مشکل مواجه می‌کند. زیرا که سرویس گوگل بر روی زبان فارسی متمرکز نشده و تنها گفتار عام زبان فارسی را می‌فهمد. لذا زمانی که کاربر با گویش خاص صحبت می‌کند و یا اصطلاحات خاصی به کار می‌برد این سرویس قادر به تشخیص نیست. لذا برای کاربران فارسی زبان بهتر است تا به سراغ سرویسی بروند که به طور اختصاصی بر روی زبان فارسی متمرکز باشد. خوشبختانه از بین نمونه‌های محدودی که در بازار داخلی وجود دارند موارد با کیفیت و کاربردی نیز پیدا می‌شوند.

آیا اپلیکیشن داخلی وجود دارد که تایپ صوتی اندروید تخصصی برای زبان فارسی انجام دهد؟

یکی از محصولاتی که به صورت تخصصی تایپ صوتی اندروید در زبان فارسی انجام می‌دهد، محصول فارس آوا شرکت عامر اندیش می‌باشد. به جرات می‌توان گفت این محصول یکی از با کیفیت‌های بازار حال حاضر ایران می‌باشد. محصول فارس آوا تبدیل گفتار به نوشتار را به صورت تخصصی برای زبان فارسی انجام می دهد و قادر است ارتباط کلامی بین شما و کامپیوتر یا موبایلتان را فراهم کند. محصول فارس آوا با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاسِت موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل (بر روی زبان فارسی) دارای ضریب دقت بالایی باشد.

محصول فارس آوا دارای قابلیت های زیر می باشد:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • ارائه API محصول فارس آوا و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع
  • تبدیل گفتار به نوشتار به کمک هوش مصنوعی

با توجه به قابلیت های ذکر شده، محصول فارس آوا می تواند چنین کاربرد هایی داشته باشد:

  • امکان استفاده در تمامی سیستم های عامل (Android, IOS, Mac, Windows, Linux)
  • امکان استفاده برای تمامی برنامه های تحت موبایل (تمامی پلتفرمها)
  • امکان استفاده در برنامه هایی از قبیل دستیارهای شخصی هوشمند در موبایل
  • امکان استفاده های عمومی از قبیل : تایپ گفتاری و اجرای دستورات صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای تشخیص دستورات خاص صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای کاربردهای خاص و افزایش دقت
  • پردازش داده های حجیم گفتاری

علاوه بر آن فارس آوا دارای دو محصول جانبی می‌باشد که می‌تواند عملیات تبدیل متن به گفتار (TTS) و استخراج کلمات کلیدی (KWS) را انجام دهد. چنانچه قصد دارید با محصول فارس آوا بیشتر آشنا شوید به صفحه محصول فارس آوا مراجعه کنید و اگر درخواست دمو دارید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

محمد بازدید : 24 یکشنبه 11 خرداد 1399 نظرات (1)

 

سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

همه ی ما به تدریج در دنیای دیجیتال به استفاده روزمره از هوش مصنوعی در زندگی، بدون اینکه متوجه باشیم، عادت کرده ایم. از دستیارهای هوشمند (همانند سیری و دستیار گوگل) گرفته تا الگوریتم هایی که در اپلیکیشن هایی که با آن ها کار میکنیم
پیشنهادات مختلفی به ما ارائه می دهند و ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی روز به روز در حال پیشرفت و حل تسک های سخت تری می باشد. با وجود همه ی این پیشرفت ها، بشر هنوز نتوانسته است به نوعی از هوش مصنوعی دست یابد که برتر از هو ش انسانی باشد. این نوع از هوش مصنوعی که از آن به عنوان سوپر هوش مصنوعی یاد می شود، از دو نوع دیگر از هوش مصنوعی (یعنی هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی عمومی) توانا تر خواهد بود و به سطحی از آگاهی خواهد رسید که هوش انسان نیز از داشتن آن عاجز است.

سوپر هوش مصنوعی به چه معنا است؟

سوپر هوش مصنوعی در واقع عبارتی است که به زمانی اشاره می کند که ماشین ها دارای هوش فرا بشری خواهند شد و در آن زمان یک ربات قادر خواهد بود که هوش انسانی را کنار بزند. “هوش مصنوعی” در واقع به توانایی ماشین ها به دنبال تقلید از روش فکر کردن انسان می باشد در حالی که “سوپر هوش مصنوعی” سطحی از هوش مصنوعی است که می تواند به راحتی هوش انسانی را کنار بزند و به سطحی بالاتر برسد. در حقیقت ادعا می شود که با دست یافتن به هوش مصنوعی توانایی درک و فهم ماشین ها از سطح انسان عبور خواهد کرد.

بیشتر متخصصان معتقدند که هنوز هیچ جامعه انسانی به سوپر هوش مصنوعی دست نیافته است. تلاش های مهندسان و دانشمندان علم هوش مصنوعی تا به حال برای رسیدن به نقطه ای بود که بتوان آن را هوش مصنوعی کامل نام نهاد، و در این نقطه ماشین ها به توانایی تفکر و سطح آگاهی مشابه به انسان می رسند. با این که پیشرفت هایی در این زمینه وجود داشته است (برای مثال ابر کامپیوتر IBM Watson که توانست در برنامه تلویزیونی Jeopardy که یک مسابقه پرسش و پاسخ بود افراد انسانی شرکت کننده در مسابقه را شکست دهد)، هیچ ماشینی تا به حال به سطحی از درک و شعور و وسعت دانش یک انسان بالغ نرسیده اند. آزمون تورینگ، که در چند دهه قبل بنا نهاده شد، هنوز هم برای این که بفهمیم یک ماشین تا چه حد در گفتار و تفکر به انسان شبیه است استفاده می شود و هنوز هیچ نوع از هوش مصنوعی و ماشین و سیستمی نتوانسته است این آزمون را پشت سر بگذارد.

hand-wrestling-between-human-and-robot

هرچند نظریه هایی وجود دارند که بیان می کنند که رسیدن به سوپر هوش مصنوعی از آن چه در ذهن افراد است زودتر اتفاق خواهد افتاد اما باز هم راه طولانی تا رسیدن به ماشین هایی با ذهنی فرا انسانی وجود دارد. با استفاده از نمونه های مانند قانون مور، که تراکم فزاینده ترانزیستور ها را پیش بینی می کند، و با اشاره به مسائلی مانند تکینگی و رشد چشم گیر و استثنائی فناوری، متخصصان اعتقاد دارند که انسان ها قادر به دستیابی به هوش مصنوعی کامل در آینده ای نزدیک خواهند بود و پس از آن سوپر هوش مصنوعی نیز خلق خواهد شد و بدین صورت در قرن بیست و یک می توانیم شاهد ظهور سوپر هوش مصنوعی باشیم.

رسیدن به سوپر هوش مصنوعی، آنچه انسان آن را می خواهد

به هر حال پیش بینی ها حاکی از آن است که در آینده سوپر هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد بود، اما سوال اصلی این است که آیا مردم حاضرند تا آن را توسعه دهند و به زندگی خود راه دهند؟ جواب این سوال به طور قطع بله خواهد بود. با سرمایه گذاری ها و پیشرفت هایی که در زمینه فناوری شده است، شرکت های مدعی فناوری خواهان پیشرفت روز افزون و تولید محصولات بی همتا و سود آور خواهند بود. محصولاتی که هیچ یک از هم رقیبانشان آن را ارائه نداده باشد. پس قطعا کمپانی های بزرگ به دنیال خلق چنین محصول قدرتمندی خواهند بود و چه بسا سرمایه گذاری هایی بر روی دستیابی به آن انجام شده است.

در مقابل مردم نیز خواهان کامپیوترها و سیستم ها و برنامه های پیشرفته تر خواهند بود و تمام این پیشرفت ها تکنولوژی را در راه رسیدن به یک سیستم پیشرفته و متعالی قرار خواهد داد.

a-robot-thinking

بر فرض اینکه روزی انسان ها توانستند به سوپر هوش مصنوعی دست یابند، سوال این است که آیا باید از آن روز بترسیم؟ جواب این سوال تا حد زیادی به طرز تفکر و خوش بینی و یا بد بین بودن شما بر می گردد. تصور کنید که برای اداره جامعه به یک نیروی پیشرفته با ذهنی بسیار خارق العاده دسترسی داشته باشیم. نیرویی که می تواند برای حل مشکل ها و پر کردن خلاء های موجود راه حل های پیشرفته و متنوعی ارائه دهد و خیلی از کارهای دیگری که از توان بشر خارج است انجام دهد. آیا این به خودی خود ترسناک خواهد بود؟

 

 

اگر محتوا برای شما جالب بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

محمد بازدید : 23 سه شنبه 06 خرداد 1399 نظرات (0)
استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس0

استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس

امروزه دنیای دیجیتال به سرعت نور در حال تغییر و توسعه است و یکی از مهم ترین توسعه هایی که در آن اتفاق افتاده را می توان پیشرفت هوش مصنوعی در سال های اخیر دانست. در عصر جدید با استفاده از هوش مصنوعی ضمن اتوماسیون کردن بخش های به خصوصی از کسب و کارها و صنایع، با کاهش بسیاری از هزینه ها زمینه های رشد و پیشرفت در صنایع مختلف فراهم شده است. هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشینی در سال های اخیر راه خود را به مراکز تماس ها باز کرده اند، که باعث شده تا جایگزین بسیار مناسب و کاربردی برای نیروی کار انسانی در ارتباط با مشتریان و خدمات رسانی به آن ها باشد.

AI-agent-in-call-centers

در سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها در سراسر جهان برای بخش خدمات مشتریان و مراکز تماس خود به هوش مصنوعی روی آورده اند و از سود و پیشرفت هایی که این زمینه جدید برای آن ها به ارمغان آورده است با آغوش باز استقبال نموده اند. با این حال لازم است که صاحبان کسب و کارهای مختلف با هوش مصنوعی و مزیت هایی که این فناوری برای آن ها به همراه خواهد داشت آشنا شوند.

هوش مصنوعی چیست؟

عبارت هوش مصنوعی (artificial intelligence) در واقع اولین بار طی ورکشاپ Dartmouth توسط دانشمندانی که بر روی راه هایی برای پیشرفت یادگیری ماشین کار می کرند، در سال 1955 ابداع شد. از حل کردن مسائل ریاضی ساده تا فهمیدن زبان طبیعی، همه ی این ها جز تسک هایی است که هوش مصنوعی توانسته در طی سال ها فرا بگیرد و انجام دهد و روز به روز بیشتر پیشرفت کند.

امروزه هوش مصنوعی به بخش مهمی از فناوری های دیجیتال تبدیل شده است. با شروع اتوماسیون کردن بخش های به خصوصی از کسب و کارها، از هوش مصنوعی نه تنها به عنوان جایگزینی برای نیروی کار انسانی استفاده شده است، بلکه باعث افزایش عملکرد سرویس های ارائه شده به مشتریان نیز شده است.

یکی از بخش های بخصوصی که هوش مصنوعی می تواند بسیار به پیشرفت آن کمک کند، مراکز تماس کسب و کارها هستند. هوش مصنوعی در مراکز تماس توانسته است سهم چشم گیری در بهبود تجربه مشتریان (customer experience) و کمک به کارمندان این مراکز داشته باشد. کاری که در زمان های گذشته صرفا توسط یک سری کارمند آموزش دیده انجام می شده امروزه با کمک هوش مصنوعی توانسته به سطح بسیار بالاتری از آن چه در گذشته بوده است برسد.

مزیت های هوش مصنوعی برای مراکز تماس

در پس پرده، هوش مصنوعی توانسته مزایای بسیار زیادی برای بخش خدمات مشتریان کسب و کارها به ارمغان بیاورد. هوش مصنوعی توانسته با آماده کردن جواب ها و در اختیار قرار دادن اطلاعات مورد نیاز در زمان بسیار کم برای کارمندان در زمان های تلف شده صرفه جویی کند. این امر باعث شده تا فرآیند سرویس های خدمات مشتریان بسیار کار آمد تر از قبل باشند. علاوه بر آن هوش مصنوعی مزایای دیگری برای مراکز تماس و بخش خدمات مشتریان کسب و کارها خواهد داشت که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

ساده و موثر کردن فرآیند: 

همان گونه که گفته شد هوش مصنوعی سهم به سزایی در موثر کردن فرآیند خدمات مشتریان و ساده کردن روند پاسخ به آن ها برای کارمندان مراکز تماس دارد و باعث شده تا مشتریان هر چه راحت تر به اطلاعات مورد نظر خود و جواب سوال هایشان برسند. هوش مصنوعی می تواند گستره ای از کارهای مربوط به خدمات مشتریان را به نحو احسن انجام دهد. از کنار هم گذاشتن اطلاعات مربوط به مشتریان و جواب دادن به سوال های آن ها، راهنمایی کردن افراد در راه درست و… تمام آن ها کارهایی است که هوش مصنوعی می تواند برای سرعت بخشیدن به روند کاری مراکز تماس انجام دهد.

درک صحبت های مشتریان در کسری از ثانیه: 

یکی از کارهایی که هوش مصنوعی در این زمینه انجام می دهد کاهش زمان مورد نیاز کارمندان مراکز تماس برای پاسخگویی به هر مشتری به صورت روزانه می باشد. هوش مصنوعی با دادن میزان قابل توجهی اطلاعات و جزئیات مورد نیاز برای پاسخگویی به هر مشتری زمان پاسخگویی به هر مشتری را کاهش می دهد (در زمان گذشته این روند با رجوع کارکنان به آموخته های قبلی و پاسخگویی به مشتری از دانسته ها صورت می گرفت که اکثر اوقات درصدی از خطا و طولانی شدن روند را به همراه داشت).

شناسایی زبان: 

این مزیت به طور قطع یکی از مهم ترین دستاورد های هوش مصنوعی خواهد بود. توانایی هوش مصنوعی برای شناخت زبان طبیعی و گویش های مختلف باعث شده تا فرآیند برقراری ارتباط با مشتریان با کمپانی ها بهتر انجام شود. با اتوماسیون شدن شناخت زبان طبیعی فرآیند ارتباط با مشتریان سرعت و کارایی بیشتری یافته است و به همین دلیل مشتریان می توانند راحت تر و سریع تر به جواب سوالات و اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند و به درستی در صورت نیاز به بخش های مختلف هدایت شوند.

با پیشرفت های هوش مصنوعی در سال های گذشته، اپراتورهای هوش مصنوعی در مراکز تماس از صدای طبیعی برخوردار شده اند و بدون اینکه به مشتریان احساس صحبت با فردی غیر انسانی بدهد به پرسش و پاسخ و رفع نیازهای مشتریان بپردازد. با گذشت زمان نیز هوش مصنوعی در آینده ای نزدیک قادر خواهد بود تا به نحو احسن به ارتباط با مشتریان بپردازد و فرآیند خدمات به مشتریان را برای کمپانی های مختلف آسان تر کند.

استفاده از هوش مصنوعی برای مراکز تماس در ایران

در حال حاضر تنها شرکتی که در داخل کشور موفق به تولید اپراتوری هوشمند برای مراکز تماس و خدمات مشتریان و پشتیبانی آن ها شده است، شرکت عامر اندیش هوشمند می باشد. محصول تولیدی این شرکت که هوشتل نام دارد اپراتوری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی می باشد که به نوعی جایگزینی برای اپراتورهای انسانی مراکز تماس خواهد بود. این محصول یک سامانه کامل برای برقراری ارتباط با مشتری به زبان فارسی و بروی بستر VOIP است که به صورت هوشمند صحبت های مشتری را شنیده و آن ها را تبدیل به متن کرده، سپس به پردازش متن های دریافتی پرداخته و در انتها پس از یافتن پاسخ مناسب، به مانند یک عامل انسانی آن را برای مشتری اعلام می کند.

محمد بازدید : 26 دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 نظرات (0)

به این جمله دقت کنید:

“چت بات ها آینده ی brand engagement هستند و مشتریانی که با کسب و کار شما درگیر شده باشند به انتهای قیف فروش شما می رسند.”

اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، قطعا می دانید رمز فروش بیشتر و داشتن سود همیشگی در یک کسب و کار، داشتن مشتریانی وفادار می باشد، و رمز بدست آوردن مشتریان وفادار هم قطعا تجربه خوب آن مشتریان از کسب و کار شما است.

مشتریان امروز یک کسب و کار نسبت به مشتریانی که پنج سال قبل داشت، هوشمند تر و باهوش تر شده اند و این مشتریان هوشمند از شما انتظار دارند که در برقراری ارتباط با آن ها و ارائه سرویس ها و خدماتتان ماهرانه تر و هوشمندانه تر عمل کنید.

بر اساس پیش بینی Gartner تا سال 2020 میلادی، ارتباط مشتریان با یک کسب و کار از روش هایی خواهد بود که نیروی انسانی در آن دخالتی نداشته باشد و ترجیح مشتریان به استفاده از پشتیبانی هایی است که به صورت خودکار جواب خواهند داد.

یکی از این پشتیبانی های خودکار محبوب، قطعا چت بات است که در آینده ای نزدیک ابزاری خواهد بود که ارتباط موثر با مشتریان را افزایش خواهد داد. قطعا چت بات ها یک ابزار کاربردی در ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای مشتریان خواهد بود. با استفاده درست و موثر از چت بات های هوشمند قطعا می توانید فروش خود را بالا برده و ارتباط عمیق تری را با مشتریانتان بسازید. چت بات ها به مشتریان شما کمک می کنند که با استفاده از مکالمه راحت تر با برند شما ارتباط برقرار کنند.

 

چت بات ها به سرعت سوال های کاربران را پاسخ می دهند

 

تا به حال حتما برای شما هم پیش آمده که در تماس با بخش پشتیبانی یک کسب و کار جواب گرفته اید که انجام کار شما یا جواب دادن به سوال شما چند روز کاری زمان خواهد برد؟ یا در برخی اوقات هم پس از گذشت چند روز خبری از انجام کار و یا دادن پاسخ به شما نیست؟ به عنوان یک مدیر یا صاحب یک کسب و کار یا سازمان می دانید که چنین امری چقدر به کسب و کار و بیزینس شما ضرر می رساند. مشتریان شما به دنبال یک جواب سریع هستند و توقع دارند که اگر برای انجام کاری با بخش پشتیبانی کسب و کارتان تماس گرفته اند هر چه سریع تر به کارشان رسیدگی شود.

روش های قدیمی پاسخدهی و ارائه خدمات و پشتیبانی از مشتریان نمی تواند به درستی پاسخگوی این نیاز باشند. برای سرعت بخشیدن به روند پاسخگویی به مشتریان نیاز دارید تا سیستمی داشته باشید که بتواند در لحظه پاسخگوی مشتریان شما باشد. چه سیستمی بهتر از چت بات هایی که در آن واحد و بدون هیچ درنگی می توانند به مشتریان شما پاسخ دهند؟

زمانی که یک مشتری به بخش پشتیبانی شما مراجعه می کند و با چت باتی به گفت و گو می پردازد، حتی اگر نتواند پاسخ مورد نظر را در همان زمان دریافت کند، خوشامدگویی گرم چت بات و اینکه قابلیت آن را دارد که زمانی که نتوانست راه حلی برای مشکلش ایجاد کند زمان دقیق رسیدگی به مشکل را به او می گوید، باعث می شود که مشتری راضی از نزد شما باز گردد.

 

چت بات ها می توانند میزان engagement مشتریان با کسب و کار شما را افزایش دهند

 

همان طور که در اول مقاله نیز گفته شد چت بات ها brand engagement (درگیری مخاطب با برند) شما را افزایش خواهند داد و مشتریان بیشتری را به سمت انتهای قیف فروش شما هدایت خواهد کرد، زیرا مشتری ای که با کسب و کار شما درگیر شده باشد اشتیاق بیشتری برای خرید از شما خواهد داشت.

 

با کمک چت بات ها می توانید در هزینه های بخش پشتیبانی کسب و کارتان صرفه جویی کنید

 

لازم به ذکر است که یک چت بات ساده قادر است کار چند نیروی انسانی را به صورت همزمان در بخش پشتیبانی انجام دهد. به همین دلیل با استفاده از چت بات می توانید تعداد نیروهای انسانی بخش پشتیبانی خود را کاهش دهید و اگر به دنبال راهی برای کاهش هزینه های بخش پشتیبانی کسب و کارتان در طولانی مدت هستید، می توانید از چت بات ها استفاده کنید.

بر اساس گزارش های تحقیق جدیدی با عنوان “Chatbots: خرده فروشی ، تجارت الکترونیک ، بانکداری و بهداشت و درمان 2017-2022″ ، چت بات ها تا سال 2022 می تواند بالغ بر 8 میلیارد دلار در سال در هزینه های کسب و کارها صرفه جویی کند.

 

چت بات ها می توانند به صورت 24/7 به مشتریان کسب و کارها خدمات ارائه دهند

 

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم، مشتریان کسب و کار علاقه دارند که اطلاعاتی را که نیاز دارند در همان لحظه دریافت کنند اما روش های قدیمی پشتیبانی از مشتریان دارای خلاء هایی است که نمی تواند این مورد را به طور کامل پوشش دهد. استفاده از چت بات ها گزینه بسیار مناسبی برای رفع این نیاز مشتریان در بخش پشتیبانی می باشد. چت بات ها قادر هستند 24 ساعت هر 7 روز هفته در دسترش مشتریان باشند و در هر ساعت از شبانه روز از روزهای تعطیل و غیر تعطیل به سوالات و درخواست هایشان پاسخ دهند.

با استفاده از چت بات ها خطاهای انسانی را کاهش دهید

گاهی ممکن است در روند پاسخ به مشتری نیروی انسانی دچار خطا شود و یا اینکه به دلیل خستگی و… نتواند به درستی پاسخگوی نیاز او باشد و یا اینکه به دلیل تعدد وظایف رسیدگی به درخواست یک مشتری را فراموش نماید. اما چت بات ها هیچگاه خسته نمی شوند و چیزی را فراموش نمی کنند. به همین دلیل استفاده از چت بات ها باعث می شود تا خطاهای انسانی کاهش یابد.

محمد بازدید : 35 سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 نظرات (0)
هوش مصنوعی عمومی Artificial General Intelligence چیست؟

هوش مصنوعی عمومی Artificial General Intelligence چیست؟

یک هوش مصنوعی عمومی در واقع ماشینی است که می تواند دنیای اطراف خود را همانند یک انسان درک کند و دارای ظرفیت و گنجایش مشابه برای انجام تسک ها و کارهای مختلف می باشد. در حال حاضر هوش مصنوعی عمومی وجود ندارد اما می توانیم رد پای آن را در داستان های تخیلی از قرن پیش مشاهده کنیم و در فیلم های مانند 2001:اودیسه فضایی ببینیم..

داستان های تخیلی و فیلم هایی که راجب هوش مصنوعی وجود دارند به طور گسترده ای با آن چه در واقعیت وجود دارد متفاوت هستند، البته بیشتر آن ها علاقه دارند تا ذهن ها را به سمت تصور نابجا در مورد ماشین های هوشمندی که قرار است انسان ها را ریشه کن کنند و یا به بردگی بکشند، ببرند. در چنین داستان هایی ، هوش مصنوعی عمومی اغلب به شکل موجودی بی تفاوت نسبت به درد و رنج انسان یا حتی کسی که خواهان نابودی بشر هستند تصویر می شوند.

در مقابل چنین تصوری، رمان ها و داستان هایی نیز وجود دارند که هوش مصنوعی عمومی را به عنوان متولیان خیر و خوبی نمایش می دهند که جوامع را با عدالت اداره می کنند و رنج ها را از بین می برند و آن را تبدیل به جایی می کنند که ساکنانش می توانند با شور و شوق و با یک سرعت نفس گیر به پیشرفت خود ادامه دهند.

این که این تصورات تا چه میزان نزدیک به هوش مصنوعی عمومی است و یا چه میزان با دنیای واقعی ارتباط دارد، به دلیل اینکه هنوز نتوانسته ایم به چنین چیزی به طور کامل دست پیدا کنیم در هاله ای از ابهام وجود دارد و هیچ کس نمی تواند به قطعیت بگوید خوب است یا بد. اما در هر صورت علم در دنیا دارد به سمتی می رود که روزی یک ماشین بتواند همانند انسان فکر کند و تصمیم بگیرد و عمل کند.

یک هوش مصنوعی عمومی چه کاری می تواند انجام دهد؟

از نظر تئوری یک هوش مصنوعی عمومی می تواند تمام کارهایی که یک انسان انجام می دهد را به طور کامل اجرا کند همین طور بسیاری از کارهایی که انسان از پس آن ها بر نمی آید. می توان گفت هوش مصنوعی عمومی حداقل می تواند همانند انسان عمل کند، تفکر و استدلال انعطاف پذیرداشته باشد و کارهای محاسباتی انجام دهد.

باید بدانیم که با این سطح از آگاهی و دانش یک ماشین یا دستگاه می تواند هر تسک و کاری که بر انسان محول می شود را به شیوه آن انجام دهد و با گذشت زمان نیز هوش مصنوعی می تواند تمام نقش های مختلف انسان را به راحتی اجرا کند. در ابتدای این راه ممکن است نیرو کار انسانی ارزان تر از نیرو کار هوش مصنوعی باشد و یا ممکن است نیرو انسانی و هوش مصنوعی در کنار یک دیگر کار کنند اما کم کم با پیشرفت هوش مصنوعی، هوش مصنوعی نیروی کار انسانی را به کنار می راند.

این خاتمه دادن به نیاز حضور نیروی انسانی هم جنبه های مثبت و هم جنبه های منفی در زندگی اجتماعی و سایر وجوح زندگی انسان ها خواهد داشت و باید از این نظر از ابتدا برای آن تفکر شود تا باعث به وجود آمدن معضل نشود.

امروزه که بحث ها در زمینه هوش مصنوعی عمومی و محدود و کاربرد های آن بالا گرفته است برخی خواستار جدی شدن مبحث معرفی درآمد عمومی جهانی (UBI) هستند. بر طبق این مبحث دولت ها موظف خواهند بود تا به طور مستمر به شهروندان حقوق بدهند.

گذشته از تاثیرات منفی ای که تصور می شود هوش مصنوعی عمومی به همراه داشته باشد، ظهور این نوع هوش مصنوعی می تواند بسیار مفید باشد. تصور کنید که جمعیتی از دانش با بهترین و درخشان ترین ذهن ها به توسعه فن آوری و تولید بپردازند و در چنین شرایطی بسیاری از مشکل هایی که در حال حاضر انسان با آن ها دست و پنجه نرم می کند، مانند تغییرات شدید آب و هوایی، رفع خواهد شد.

در سطح عادی، چنین سیستم هایی می توانند کارهای عادی تر و روزمره را انجام دهند، از کارهای ساده مانند رانندگی اتومبیل تا کارهایی مانند تشخیص پزشکی و عمل جراحی را انجام دهد و در بخش های مهم مربوط به مال و جان انسان ها بسیار مفید باشد.

آیا هوش مصنوعی عمومی می تواند به هوش ابر انسانی برسد؟

بله، چنین هوشی نه تنها از توانایی های کلی انسانی برخوردار است بلکه می تواند تمام مزایایی که کامپیوتر و ماشین ها نسبت به انسان دارد را در بهترین سطح دارا باشند.

چه زمانی انسان ها به هوش مصنوعی عمومی دست پیدا می کنند؟

با توجه به اینکه از چه کسی چنین سوالی می پرسید پاسخ سوالتان از 11 سال دیگر تا هیچ زمانی متفاوت خواهد بود. یکی از دلایل آن است که چنین سیستمی به سختی قابل پیاده سازی می باشد. امروزه بیشتر سیستم های مبنی بر هوش مصنوعی به صورت خدمات آنلاین هستند و سیستم هایی می باشند که می توانند زبان را بشناسند، گفتار را بفهمند و تشخیص چهره و عکس و فیلم  داشته باشید و بتواند آن را تجزیه و تحلیل کند. این پیشرفت های ساده در هوش مصنوعی و کمک هایی که به توسعه و پیشرفت می کنند می تواند چشم انداز مثبتی از هوش مصنوعی عمومی را در اختیار بشریت قرار دهند.

با این حال سیستم های هوش مصنوعی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند بسیار ساده و تک محوری هستند و تنها می توانند از پس یک تسک محول شده بر آیند که این کار نیز پس از آموزش های گسترده قابل اجراست و برای کار دیگری نمی توان از آن ها استفاده کرد. ماهیت این نوع از هوش مصنوعی (هوش مصنوعی عمومی) در واقع هوشی است که بتواند هر تسکی که به آن محول می شود را انجام دهد و در واقع هوش مصنوعی محدود پله ای کوچک برای رسیدن به آن است.

منبع: zdnet.com

اگر به این مطلب علاقه داشتید، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

محمد بازدید : 39 سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 نظرات (0)
هوش مصنوعی محدود (artificial narrow intelligence)
۱۳۹۸-۰۸-۲۶0

 

هوش مصنوعی محدود (artificial narrow intelligence)

هوش مصنوعی محدود نوعی از هوش مصنوعی است که در آن یک فناوری نسبت به انسان در تسک تعریف شده خاصی بهتر عمل می کند. بر خلاف هوش مصنوعی عمومی ، هوش مصنوعی محدود بر زیر مجموعه واحد از توانایی ها و پیشرفت های شناختی در یک کار بخصوص تمرکز دارد.

تعریف هوش مصنوعی محدود

در تاریخچه هوش مصنوعی ، هوش مصنوعی محدود بسیار زودتر از انواع دیگر هوش مصنوعی پدید آمده است. ممکن است بنظر برسد  که برخی از اولین سیستم های رایانه ای نیز از انسان ها در نوع خاصی از محاسبات و کارهای کمیتی ، بهتر عمل کرده است. بنابراین ممکن است تصور شود که آن فناوری ها باعث به وجود آمدن هوش مصنوعی محدود شده اند.

این روزها نمونه های هوش مصنوعی محدود زیاد است. رایانه ها در بازی های پیچیده ای مانند شطرنج ، تصمیم گیری هوشمندانه در زمینه تجارت و در انواع دیگر کارهای مفید و برجسته توانسته اند از انسانها پیشی بگیرند و بسیار خوب عمل کنند. با توجه به این موضوع ، جامعه فناوری به سمت تکامل سیستم های هوش مصنوعی گسترده تر و عمومی تر پیش می رود.

هوش مصنوعی محدود یک هدف آسان تر بود ، و هنوز بحث زیادی در مورد اینکه چگونه کامپیوترها با توجه به پیچیدگی مغز انسان قادر به برتری در هوش مصنوعی به طور کلی خواهند بود ، وجود دارد. با این حال ، پدیده هایی مانند پیشرفت هایی که در پردازش زبان طبیعی صورت گرفته است به رایانه ها امکان نوشتن اخبار و رمان های داستانی را می دهند ، و به ایده آل های انسان درباره آنچه می تواند الگوی هوش مصنوعی عمومی باشد ، نزدیک می شوند.

تفاوت بین هوش مصنوعی محدود و عمومی

هوش مصنوعی ضعیف جایی است که ما در حال حاضر در آن قرار داریم و هوش مصنوعی عمومی آینده ای است که می خواهیم به آن برویم. هوش مصنوعی محدود به نوعی از هوش مصنوعی اطلاق می شود که قادر است تنها یک کار خاص را انجام دهد. یک فیلترینگ اسپم یا لیست پخش پیشنهادی از Spotify یا حتی یک اتومبیل خود ران- که همه کاربردهای فناوری پیشرفته به حساب می آیند- جز هوش مصنوعی محدود دسته بندی می شود. حتی واتسون ، ابر رایانه رسانه ای IBM که می تواند متخصصان انسانی را مغلوب خود کند فقط نمونه ای از هوش مصنوعی محدود می باشد.

هوش مصنوعی محدود به این معنا است که در آن سیستم هوش مصنوعی میزان خاصی از هوش را در یک زمینه خاص به کار برده می شود ، اما این سیستم تنها رایانه یا ماشینی است که وظایف بسیار تخصصی و محدود را برای انسان ها انجام می دهد.

هوش مصنوعی عمومی بسیار پیچیده تر است. این واژه به سیستمی اطلاق می شود که قادر به مقابله با هر کار کلی است که از آن خواسته می شود ، دقیقاً همانند یک انسان. ایده آل هوش مصنوعی عمومی آن است که این سیستم توانایی های شناختی و درک تجربی کلی از محیط هایی که در آن قرار دارد را به همراه توانایی پردازش این داده ها با سرعت بسیار بیشتر از انسان ها داشته باشند.

از این رو نتیجه می گیریم که این سیستم ها در بعد دانش ، توانایی شناختی و سرعت پردازش از نظر انسانی قوی تر می شوند و لحظه ای همه چبز جالب تر می شود که بدانیم این هوش برتر در حقیقت ساخته همان انسان است. یکی از این موارد همان چیزی است که ریموند کورزویل ، مدیر مهندسی Google ، از آن به عنوان “تکینگی” یاد می کند.

از نظر کورزویل ، تا سال 2029 سیستم هوش مصنوعی آزمایش سنتی تورینگ را پشت سر می گذارد و به سطح هوش انسانی خواهد رسید. او تا سال 2045 پیش بینی می کند که تکینگی تکنولوژیکی رخ خواهد داد و در آن انسان قادر خواهد بود تا نئوکورتکس خود را به نوعی از سیستم ذخیره سازی – به احتمال زیاد مبتنی بر فضای ابری یا احتمالاً متصل به dna – مجهز کند و قادر به ادغام این نئوکورتکس با تقویت کننده هوش مصنوعی باشد. در اصل ، نهادهای هوش مصنوعی با آگاهی انسانی ادغام می شوند و فواید شناختی برای گونه های انسانی به ارمغان می آورند.

کاربردهای هوش مصنوعی محدود

از هوش مصنوعی محدود می توان در زمینه های زیر استفاده کرد:

  • اتومبیل های خود ران که یاد می گیرند چگونه رانندگی کنند مانند اتومبیل های گوگل و Uber ، که هم اکنون نیز وجود دارند.
  • تشخیص چهره در دفاتر بانکی که می تواند به شما در انجام کارهای شخصی کمک کند.
  • با توجه به تمام اطلاعات مالی شما فرم مالیاتتان را تکمیل می کند.
  • یک ربات که با توجه به ترجیحات قبلی شما ، پروازها و هتل های مورد نظرتان را برای شما رزرو می کند.
  • برنامه ریزی مجازی که دست راست شما برای مدیریت برنامه هایتان و گردهمایی های شما خواهد بود.
  • ایجاد لیست پخش موسیقی شخصی برای شما که بر اساس روال تمرینات ورزشی روزانه و غیره است.

این زیر مجموعه های هوش مصنوعی ، که ممکن است در تشخیص صدا و درک لهجه های رایج مانند دستیاران فردی مانند Siri و Cortana باشد ، می توانند با یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به کمک شما بیایند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند تا بتواند تحلیلی عظیم و اطلاعات ساختاری در نظر گرفته شده را برای شما انجام دهند.

 

منبع: ZDnet.com

محمد بازدید : 25 سه شنبه 09 اردیبهشت 1399 نظرات (0)
تعریف یادگیری عمیق

تعریف یادگیری عمیق

یادگیری عمیق نوعی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که در واقع از روشی که ذهن انسان برای یادگیری موضوع خاصی به کار می گیرد، تقلید می کند. این نوع از یادگیری یکی از عناصر مهم در علم داده می باشد که شامل آمار و مدل سازی پیش بینی است. یادگیری عمیق برای دانشمندان داده که وظیفه جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و تفسیر مقادیر زیادی از داده ها را دارند ، بسیار مفید است و این روند را سریعتر و آسان تر می کند.

به نوعی می توان گفت یادگیری عمیق در واقع همان یادگیری ماشین است به گونه ای که در سطح کارهای پیچیده، نمایش یا انتزاع، یادگیری را برای ماشین انجام می دهد و به این صورت ماشین درک بهتری از واقعیت های وجودی پیدا می کند و می تواند الگو های مختلف را شناسایی کند. در ساده ترین سطح، یادگیری عمیق را می توان راهی برای خودکار سازی تجزیه و تحلیل پیش بینی ها دانست. الگوریتم های یادگیری عمیق در سلسله مراتب افزایش پیچیدگی و انتزاع قرار دارند در حالی که یادگیری ماشین سنتی بصورت خطی است.

برای فهم بهتر یادگیری عمیق، یک کودک نوپا را در نظر بگیرید که اولین کلمه ای که یاد گرفته “سگ” است. روشی که این کودک یاد گرفته که یک موجود “سگ” هست یا نه، آن است که به موجود اشاره می کند و کلمه “سگ” را می گوید. در این زمان والدین او می گویند ” بله آن یک سگ است” یا ” نه آن سگ نیست”. هرچه بیشتر این کودک به موارد مختلفی اشاره کند، بیشتر می فهمد چه نوع موجوداتی جز کلمه “سگ” دسته بندی می شوند. کاری که این کودک  نوپا انجام می دهد  بدون اینکه خودش بداند، در حقیقت به نوعی مشخص کردن یک مفهوم پیچیده است -تعریفی از یک سگ- با ساختن سلسه مراتبی است که در آن هر سطح انتزاعی با دانش ایجاد می شود که آن هم به نوبه خود از سلسه مراتب قبلی بدست آمده است و این کار همانند فرآیند یادگیری عمیق است

یادگیری عمیق چگونه کار می کند

برای شناسایی نحوه یادگیری عمیق باید با شبکه های عصبی آشنا باشید. این نوع یادگیری در واقع همان یادگیری به وسیله شبکه های عصبی ای هستند که دارای لایه پنهان زیادی می باشند و هر چقدر در این لایه ها جلو تر بروید به مدل های پیچیده تر و کامل تری می رسید.

یادگیری عمیق در عصر دیجیتال تکامل پیدا کرده است، و این امر باعث شده تا به انفجاری از داده ها در اشکال مختلف در همه ی دنیا داشته باشیم. این دیتا ها که به کلان داده معروف هستند، از منابع متفاوتی مانند شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جوی اینترنت، پلتفورم های تجارت الکترونیکی و… بدست می آیند.

با این حال این نوع داده، که معمولا بدون ساختار هستند، آنقدر وسیع است که شاید برای انسان چندین دهه طول بکشد تا بتواند آن را درک کند و اطلاعات مربوط به این داده ها را استخراج کند. کسب و کارهای مختلف به پتانسیل های بیشمار و باور نکردنی حاصل از این انبوه از اطلاعات پی برده اند و هر روز شاهد کسب و کارهایی هستیم که خود را با هوش مصنوعی سازگار کرده و آن را به دل کسب و کارهای خود می آورند، بخصوص برای اتوماسیون کردن پشتیبانی مشتریان خود.

متد های یادگیری عمیق

متدهای مختلف و متفاوتی برای به وجود آوردن مدل های یادگیری عمیق وجود دارند. این تکنیک ها و متد ها شامل روش های زوال و فروپاشی نرخ یادگیری، انتقال یادگیری، آموزش از طریق چرک نویس ها و داده های از قلم افتاده است.

زوال نرخ یادگیری :

نرخ یادگیری در واقع یک فرا پارامتر محسوب می شود (عملی که یک سیستم را تعریف می کند و یا قبل از فرآیند یادگیری شرایط عملکرد آن را تعیین می کند) که هر بار مقدار تغییرات مدل در پاسخ به اندازه گیری و خطای تخمین زده شده را کنترل می کند. نرخ یادگیری که بیش از حد بالا باشد ممکن است باعث شود فرآیند یادگیری ناپایدار باشد و یا اینکه یادگیری پایین تر از حد مطلوب و استاندارد صورت بگیرد. نرخ یادگیری هایی که بسیار اندک هستند نیز ممکن است فرآیند یادگیری را طولانی کنند که ممکن است باعث گیر افتادن شود.

روش زوال نرخ یادگیری (که به نرخ یادگیری با دوام و یا نرخ یادگیری منطقی نیز شناخته می شود) فرآیندی است برای سازگاری نرخ یادگیری به منظور افزایش کارایی به همراه کاهش زمان آموزش. ساده ترین و رایج ترین روش سازگاری میزان نرخ یادگیری در طول آموزش و شامل تکنیک هایی برای کاهش سرعت یادگیری در طول زمان است.

یادگیری جایگزین:

این فرآیند شامل بهسازی مدلی است که از قبل آموزش دیده است و نیاز به یک رابط کاربری داخلی یک شبکه پیش بینی شده دارد. اول ، کاربران داده های جدید شبکه موجود را که حاوی طبقه بندی های قبلی ناشناخته است ، تغذیه می کنند. پس از ایجاد تنظیمات در شبکه ، می توان کارهای جدیدی را با قابلیت طبقه بندی خاص تر انجام داد. این روش این مزیت را دارد که نیاز به داده های بسیار کمتری نسبت به سایرین دارد ، بنابراین زمان محاسبه را به دقیقه یا ساعت کاهش می دهد.

یادگیری از چرک نویس ها:

این روش به یک توسعه دهنده نیاز دارد تا یک مجموعه داده بزرگ برچسب دار را جمع کند و یک معماری شبکه را تنظیم کند که بتواند ویژگی ها و مدل را بیاموزد. این تکنیک به خصوص برای برنامه های جدید و همچنین برنامه های کاربردی با تعداد زیادی دسته بندی خروجی مناسب است. با این حال ، به طور کلی ، این رویکرد کمتر متداول است ، زیرا به مقادیر بسیار زیادی از داده ها نیاز دارد و باعث می شود روزها یا هفته ها آموزش طول بکشد.

حذفی ها و از قلم افتادگی:

در این روش سعی شده تا مشکل آموزش بیش از حد اتصالات در شبکه هایی با مقادیر زیادی پارامتر با رها کردن تصادفی واحدها و اتصالات آنها از شبکه عصبی در حین آموزش حل شود. ثابت شده است که این می تواند عملکرد شبکه های عصبی را بر روی تسک های یادگیری نظارت شده در زمینه هایی مانند تشخیص گفتار ، طبقه بندی اسناد و… بهبود بخشد.

یادگیری عمیق چه استفاده ای دارد؟

امروزه موارد استفاده از یادگیری عمیق شامل انواع برنامه های کاربردی تجزیه و تحلیل داده های بزرگ ، به ویژه مواردی است که در پردازش زبان طبیعی ، ترجمه زبان ، تشخیص پزشکی ، سیگنال های معاملات سهام بورس ، امنیت شبکه و تشخیص تصویر شده اند.

استفاده هایی که در حال حاضر از یادگیری عمیق می شود شامل موارد زیر است:

  • تجربه ی مشتری. مدل های یادگیری عمیق قبلاً برای چت روم ها استفاده می شدند. و همچنان که به تکامل خود ادامه می دهد ، انتظار می رود که یادگیری عمیق در مشاغل مختلف به منظور بهبود تجربیات مشتری و افزایش رضایت مشتری اجرا شود.
  • تولید متن. به ماشين ها دستور زبان و سبك يك متن داده مي شود و سپس از اين مدل استفاده مي كنند تا بطور خودكار متني كاملاً جديد متناسب با املای مناسب ، دستور زبان و سبك متن اصلي را بسازد.
  • هوافضا و نظامی. از یادگیری عمیق برای شناسایی اشیاء از ماهواره هایی که مناطق مورد نظررا شناسایی می کنند ، و همچنین برای تشخیص مناطق امن یا نا امن برای سربازان استفاده می شود.
  • اتوماسیون صنعتی. یادگیری عمیق با ارائه خدماتی که به طور خودکار در نزدیکی یک کارگر یا شیء به ماشین نزدیک می شود ، ایمنی کارگران را در محیط هایی مانند کارخانه ها و انبارها بهبود می بخشد.
  • اضافه کردن رنگ. با استفاده از مدل های یادگیری عمیق ، می توان رنگ ها و عکس ها و فیلم ها را به تصاویر های سیاه و سفید اضافه کرد. در گذشته ، این یک فرایند دستی بسیار وقت گیر بود.
  • تحقیقات پزشکی. محققان سرطان به عنوان روشی برای تشخیص خودکار سلول های سرطانی ، از یادگیری عمیق را در کارهای خود استفاده می کنند.
  • دید رایانه ای. یادگیری عمیق باعث افزایش چشم انداز رایانه شده است ، و دقت بالایی برای رایانه ها در تشخیص اشیاء و طبقه بندی تصویر ، ترمیم و تقسیم بندی فراهم می کند.

یادگیری عمیق در مقابل یادگیری ماشین

یادگیری عمیق زیر مجموعه ای از یادگیری ماشین است که که وجه تمایز آن روش حل مشکلات است. یادگیری ماشین برای شناسایی بیشتر ویژگی های کاربردی به یک متخصص دامنه نیاز دارد. از طرف دیگر ، یادگیری عمیق ویژگی ها را به صورت تدریجی فرا می گیرد ، بنابراین نیاز به تخصص دامنه را از بین می برد. این امر باعث می شود الگوریتم های یادگیری عمیق نسبت به الگوریتم های یادگیری ماشین که فقط به چند ثانیه تا چند ساعت زمان نیاز دارند ، زمان بیشتری برای آموزش نیاز داشته باشند. با این حال ، در هنگام آزمایش ، برعکس صادق است. الگوریتم های یادگیری عمیق نسبت به الگوریتم های یادگیری ماشین که زمان آزمون به همراه اندازه داده ها افزایش می یابد ، زمان کمتری برای اجرای تست ها می گیرند.

بعلاوه ، یادگیری ماشینی به همان ماشینهای پرهزینه و پرمصرف و GPU هایی با کارایی بالا نیاز ندارد که یادگیری عمیق یه همه ی آن ها نیاز دارد.

در پایان ، بسیاری از دانشمندان داده ها به دلیل تفسیر برتر آن ، یا توانایی در درک راه حل ها ، یادگیری ماشین سنتی را از طریق یادگیری عمیق انتخاب می کنند. همچنین الگوریتم های یادگیری ماشین نیز وقتی داده های کوچک هستند ترجیح داده می شوند.

مواردی که یادگیری عمیق ترجیح داده می شود شامل موقعیت هایی است که مقدار زیادی از داده ها وجود دارد ، مانند عدم درک دامنه برای درون نویسی ویژگی ها یا مشکلات پیچیده ، مانند تشخیص گفتار و پردازش زبان طبیعی.

 

منبع: techtarget.com

 

چنانچه این محتوا برای شما جذاب بود آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

محمد بازدید : 24 سه شنبه 02 اردیبهشت 1399 نظرات (0)
یادگیری ماشین چیست؟ تعریف ساده

یادگیری ماشین چیست؟ تعریف ساده

یادگیری ماشین (Machine Learning) یکی از زیر مجموعه های هوش مصنوعی است که به سیستم ها این امکان را می دهد تا به صورت خودکار یادگیری و پیشرفت داشته باشند بدون اینکه به برنامه نویسی صریحی برای آن داشته باشند. تمرکز اصلی یادگیری ماشینی بر توسعه برنامه های رایانه ای است که بتوانند به داده ها دسترسی پیدا کنند و از آن برای یادگیری خود استفاده کنند.

فرآیند یادگیری با مشاهدات یا داده ها آغاز می شود، مانند مثال ها، تجارب مستقیم و یا دستور العمل ها، تا به یک الگو در داده ها برسند و بر اساس این مثال هایی که ارائه می دهیم، تصمیمات بهتری بگیرند. هدف اصلی آن است که به کامپیوتر این اجازه را بدهیم که بدون دخالت و کمک انسان به طور اتوماتیک یادگیری داشته باشند و بتوانند اقدامات خود را بر مطابق با آن تنظیم کنند.

machine-learning

مفهوم ساده یادگیری ماشین

الگوریتم های بسیار مختلفی برای یادگیری ماشین وجود دارد و هر روزه صدها الگوریتم جدید نیز تولید می شوند، و به طور معمول توسط سبک یادگیری (learning style) (مانند یادگیری نظارت شده، یادگیری بدون نظارت، یادگیری نیمه نظارت) و یا با توجه به شباهتشان در فرم و عملکرد ( مانند طبقه بندی، برگشت، درخت تصمیم گیری، دسته کردن، یادگیری عمیق و…) گروه بندی می شوند. صرف نظر از سبک یادگیری یا عملکرد، تمام الگوریتم های یادگیری ماشینی به شرح زیر هستند:

  • نمایش: مجموعه ای از طبقه بندی کننده ها یا زبانی که کامیوتر آن را می فهمد.
  • ارزشیابی:  همچنین معروف به عملکرد هدف/نمره دهی.
  • بهینه سازی: روش جست و جو؛ اغلب طبقه بندی کننده ای با بالاترین امتیاز.

 هدف اساسی الگوریتم های یادگیری ماشین ، تعمیم یادگیری ها به فراتر از نمونه های آموزش داده شده است، یعنی تفسیر موفقیت آمیز داده ها.

برخی از روش های یادگیری ماشین

الگوریتم های یادگیری ماشین عمدتا در دو نوع نظارت شده و نظارت نشده دسته بندی می شوند.

  • الگوریتم یادگیری ماشین نظارت شده می تواند از آن چه که در گذشته آموخته اند و همچنین داده های جدید برچسب گذاری شده، برای پیشبینی آینده استفاده کند. این کار از آنالیز مجموعه داده های آموزشی شروع می شود، الگوریتم یادگیری یک عملکرد استنباطی تولید می کند تا پیش بینی های مربوط به مقادیر خروجی را انجام دهد. این نوع سیستم قادر است پس از آموزش های کافی برای هر داده جدیدی هدف مشخص کند. این الگوریتم یادگیری همچنین می تواند خروجی اش را با خروجی درست و از قبل تعیین شده مقایسه کند و خطاهای موجود را بیابد تا بر اساس آن مدل را اصلاح کند.
    • در مقابل، زمانی از الگوریتم های یادگیری ماشین بدون نظارت استفاده می شود که اطلاعات مورد نیاز برای آموزش نه طبقه بندی شده باشد و نه برچسب زده باشد. یادگیری بدون نظارت چگونگی اینکه سیستم می تواند توصیف ساختار پنهان از داده های بدون برچسب استنباط کنند، مطالعه می کند. این نوع سیستم خروجی مناسب را مشخص نمی کند و تنها می تواند داده ها را کاوش کند و از داده های برچسب زده نشده ساختارهای پنهان را استنتاج می کند.
    • الگوریتم یادگیری ماشین نیمه نظارت شده بین دو نوع قبلی قرار دارد. این سیستم از هر دو نوع داده برچسب زده شده و برچسب نزده شده برای آموزش استفاده می کند. سیستم هایی که از این روش استفاده می کنند، می توانند دقت یادگیری را تا میزان قابل توجهی بهبود ببخشند. معمولا زمانی این نوع یادگیری را انتخاب می کنیم که داده های برچسب زده شده بدست آمده  نیاز به منابع ماهر و مرتبط برای آموزش و یادگیری دارند. در غیر این صورت ، دستیابی به داده های دارای برچسب معمولاً نیازی به منابع اضافی ندارد.
    • الگوریتم های یادگیری ماشین تقویت کننده روشی هستند که به وسیله اقدامات با محیط خود در تعامل هستند و خطاها و پاداش ها را کشف می کنند. آزمایش، جست و جوی خطاها و  پاداش های تاخیری مهم ترین ویژگی های یادگیری تقویتی هستند. این نوع یادگیری به ماشین ها و عوامل نرم افزار اجازه می دهد تا به طور خودکار، برای به حداکثر رساندن عملکرد خود، رفتار ایده آل خود را مشخص کنند. این سیستم از بازخورد پاداش ساده استفاده می کند تا ببیند کدام عمل بهتر بهتر است و این امر به عنوان سیگنال تقویت شناخته شده است.

یادگیری ماشین آنالیز مقادیر انبوهی از داده ها را امکان پذیر می کند. این یادگیری در شناسایی فرصت های سودآور و یا خطرناک معمولا نتایج سریعتر و دقیق تری ارائه می کند اما برای آموزش آن ممکن است به زمان و منابع اضافی نیاز داشته باشیم.  تلفیقی از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی و فناوری های شناختی می تواند در پردازش حجم زیادی از اطلاعات موثر باشد.

منبع: emerj.com

اگر این مطلب برای شما نیز مفید بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 179
  • بازدید سال : 864
  • بازدید کلی : 3,778