loading...
تبدیل گفتار به متن
محمد بازدید : 27 سه شنبه 26 فروردین 1399 نظرات (0)
معرفی انواع هوش مصنوعی

عصر هوش مصنوعی پیش روی ما است و از بسیاری جهات ، ما را مجذوب خود کرده است. ما در اطلاعات ، مقالات و نظریه ها در مورد هوش مصنوعی غرق شده ایم. کارشناسان و غیر کارشناسان تلاش می کنند آینده ای را که ناشی از ظهور این فناوری است برای ما پیش بینی کنند. . به دلیل جریان مداوم اطلاعات در هوش مصنوعی ، تشخیص اینکه دقیقاً هوش مصنوعی چیست ، دشوارتر می شود. تعداد کمی از ما قادر به تعریف هوش مصنوعی هستیم. بسیاری از ما آن را با سایر کلید واژه ها مانند “روبات” اشتباه می گیریم و مترادف می دانیم.

به لطف کتابهای علمی تخیلی ، فیلم ها و گمانه زنی های مربوط به آینده ، بسیاری از ما تصوری از دنیایی را که توسط ربات ها اداره می شود را داریم. حالا که ظاهراً در دوره هوش مصنوعی قرار گرفته ایم ، ناگزیریم که بپرسیم و بیشتر بدانیم که هوش مصنوعی چیست؟ چقدر با آنچه در تصور ماست متفاوت است؟

حقیقت این است که ، با وجود اینکه در محاصره هوش مصنوعی و اطلاعات آن هستیم، کمتر کسی از اصطلاح “هوش مصنوعی” به درستی استفاده می کنند. سو استفاده و سو تفاهم از این اصطلاح می تواند باعث شود كه ما اظهارات و مفروضات غلطی را در مورد آنچه كه آینده در اختیار دارد ، قرار دهیم. همانطور که می دانیم ، جهان با یک سرعت رو به افزایش در حال تغییر است ، بنابراین اگر می خواهیم در آینده پیشرفت کنیم ، داشتن تفکر منطقی در مورد این تغییرات بسیار مهم است. برای انطباق در دنیایی با محوریت تغییر، درک پیامدهای هوش مصنوعی بر جامعه و روشن شدن جایگاهمان که باید امروز در کجا بایستیم ، ابتدا باید بین انواع مختلف هوش مصنوعی تمایز قایل شویم.

 هوش مصنوعی محدود (Artificial Narrow Intelligence)

تعریف “گسترده” از هوش مصنوعی مبهم است و می تواند باعث ایجاد درک نادرستی از نوع هوش مصنوعی شود که امروز با آن تعامل داریم.

هوش مصنوعی محدود (ANI) هوش مصنوعی ای است که امروزه در جهان ما وجود دارد. هوش مصنوعی محدود هوشی است که برای انجام یک کار واحد برنامه ریزی شده است – خواه برای بررسی آب و هوا ، بازی شطرنج ، یا تجزیه و تحلیل داده های خام برای نوشتن گزارش های روزنامه نگاری باشد.

سیستم های ANI می توانند در زمان واحد یک کار را انجام دهد و اطلاعات را از یک دیتا ست خاص جمع آوری می کند. در نتیجه ، این سیستم ها نمی توانند بیش از یک وظیفه ای که برای انجام آنها تعریف شده است کار دیگری انجام دهند.

برخلاف هوش مصنوعی عمومی، که در ادامه بیشتر در مورد آنها بحث خواهیم کرد ، هوش مصنوعی محدود، آگاهانه ، احساساتی و یا احساسی نیست و همانند انسان هدایت نمی شود. هوش مصنوعی محدود با داده های از پیش تعیین شده و از پیش تعریف شده عمل می کند ، حتی با اینکه به نظر می رسد بسیار پیچیده تر از آن باشد.

هر نوع هوش دستگاهی که امروز ما را احاطه کرده است ، هوش مصنوعی محدود است. دستیارGoogle ، Google Translate ، Siri و سایر ابزارهای پردازش زبان طبیعی نمونه هایی از Narrow AI هستند. برخی ممکن است تصور کنند که این ابزارها به دلیل توانایی تعامل با ما و پردازش زبان انسانی “محدود” نیستند ، اما دلیل اینکه ما آن را هوش مصنوعی “محدود” می نامیم این است که این دستگاه ها به هیچ وجه نزدیک به هوش انسان نیستند. آنها فاقد هوشیاری ، آگاهی و هوش واقعی برای مطابقت با هوش انسانی هستند. به عبارت دیگر ، آنها نمی توانند برای خودشان فکر کنند.

این دلیلی است که توضیح می دهد چرا وقتی سؤالات انتزاعی راجع به مواردی مانند معنای زندگی یا چگونگی حل یک مشکل شخصی به Siriیا دستیار Google ارائه می دهیم ، پاسخهای مبهمی می گیریم که غالباً منطقی نیستند ، یا به مقالات اینترنتی موجود ارجاع داده می شویم که به این سوالات می پردازند. از طرف دیگر ، وقتی از Siri سؤال می کنیم که هوای بیرون چطور است ، پاسخ دقیقی می گیریم. این به دلیل آن است که سوالی پرسیده ایم که در محدوده اطلاعاتی است که برای آن طراحی شده است.

ما به عنوان انسان ، توانایی ارزیابی محیط اطراف خود ، موجودات و واکنش های عاطفی به موقعیت ها را داریم. . هوش مصنوعی که وجود دارد ، انعطاف پذیری مغز ما را ندارد که مانند انسان فکر کند. حتی اتومبیل های پیشرفته خود ران نیز از چندین سیستم هوش مصنوعی محدود تشکیل شده اند و با همه پیچیدگی شان در این نوع دسته بندی می شوند.

هوش مصنوعی عمومی (Artificial General Intelligence)

هوش عمومی مصنوعی به ماشینهایی اطلاق می شود که دارای هوش انسانی هستند. . به عبارت دیگر ، AGI می تواند هر وظیفه فکری را که یک انسان می تواند انجام دهد را،  با موفقیت انجام دهد. این نوعی هوش مصنوعی است که ما در فیلم هایی مانند “او” یا سایر فیلم های علمی تخیلی می بینیم که در آن انسان ها با ماشین ها و سیستم عامل هایی که دارای آگاهی و احساسات هستند و تحت تأثیر احساسات و خودآگاهی قرار دارند ، در تعامل هستند.

how-to-develop-machine-learning-applications-for-business-featured

در حال حاضر ، ماشین آلات قادرند داده ها را سریعتر از حد ممکن پردازش کنند. اما به عنوان انسان ، ما این توانایی را داریم که تصمیم گیری آگاهانه انجام دهیم یا ایده های خلاقانه و تفکر انتزاعی و استراتژیک داشته باشیم و یا در افکار و خاطرات خود تعمق کنیم. این نوع هوش ما را برتر از ماشین ها می کند ، اما تعریف آن دشوار است زیرا در اصل ناشی از توانایی ما به عنوان یک  موجود احساسی است.

از AGI انتظار می رود که بتواند استدلال کند ، مشکلات را حل کند ، در زمان عدم قطعیت قضاوت کند ، برنامه ریزی کند ، یاد بگیرد ، دانش قبلی را در تصمیم گیری ادغام کند و مبتکر ، دارای قوه تخیل و خلاق باشد.

اما برای دستیابی ماشین  به هوشی شبیه به انسان ، نیاز است که قادر به تجربه و آگاهی باشند.

سوپر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence)

نیک بوستروس ،استاد فیلسوف دانشگاه آکسفورد ، سوپر هوش مصنوعی را اینگونه تعریف می کند:

“هر هوشی که تقریباً بتواند از عملکرد شناختی انسان در همه حوزه های مورد نظر فراتر رود”

سوپر هوش مصنوعی (ASI) از هوش انسانی در همه ابعاد – از خلاقیت ، تا خرد عمومی ، تا حل مسئله- پیشی خواهد گرفت. ماشین ها قادر به نمایش اطلاعاتی خواهند بود که ما در فرهیخته ترین افراد انسانی ندیده ایم. این نوع هوش مصنوعی است که افراد زیادی نگران آن هستند و نوعی است که افرادی مانند ایلان ماسک فکر می کنند منجر به انقراض نسل بشر خواهد شد.

منبع: medium.com

برای مطالعه بیشتر راجع به هوش مصنوعی به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

محمد بازدید : 21 سه شنبه 19 فروردین 1399 نظرات (0)
معرفی یک اپلیکیشن گفتار به نوشتار فارسی اندروید

امروزه بخش بزرگی از زمان روزمره ما اختصاص به گوشی‌های هوشمندمان دارد. همه‌ی ما زمان‌های زیادی را از گوشی‌هایمان استفاده می‌کنیم. با پیشرفت موبایل‌ها و افزایش استفاده از پیام رسان‌ها، استفاده از اپلیکیشن‌هایی برای تبدیل گفتار به نوشتار فارسی اندروید اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همه‌ی ما دوست داریم زمان‌هایی که به تایپ کردن متن اختصاص می دهیم را کوتاه‌تر کنیم و یا اینکه به گوشی هوشمندمان دیکته بگوییم تا دیگر نیازی نباشد که تایپ کنیم. امروز و در این مقاله قصد داریم تا یک اپلیکیشن رایگان برای تایپ صوتی فارسی معرفی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

تبدیل گفتار به نوشتار یا همان تایپ صوتی چیست؟

تایپ صوتی در حقیقت یکی از کارکردهای فناوری تبدیل گفتار به نوشتار می‌باشد و قابلیتی است که باعث می‌شود بتوانیم به کامپیوتر و یا گوشی هوشمندمان دیکته بگوییم. یعنی گوشی هوشمند ما به کمک آن می‌تواند هر آنچه که می‌گوییم را تایپ کند.

تایپ صوتی در حقیقت به افراد کمک می‌کند تا بدون عمل تایپ کردن در کامپیوتر یا گوشی هوشمند بتوانند بنویسند. نرم افزارهایی که تایپ صوتی را انجام می‌دهند می‌توانند هر آنچه که به صورت صوت و یا گفت و گوی شفاهی می‌باشد را به متن قابل ویرایش تبدیل نمایند.

اپلیکیشن فارس آوا چیست؟

در سال‌های اخیر که هوش مصنوعی به زندگی روزمره افراد پا گذاشت و انسان‌ها روز به روز بیشتر از این فناوری به صورت پیدا و پنهان استفاده می‌کنند، متخصصان هوش مصنوعی و شرکت‌های داخلی هم به این حوزه ورود کردند تا از این قافله عقب نمانند. در این میان به دلیل نیاز به نرم افزاری تخصصی برای تبدیل هوشمند گفتار به نوشتار در زبان فارسی، به دلیل پیچیدگی‌ها و تفاوت زیاد بین گفتار و نوشتار در آن، به سراغ ساخت یک اپلیکیشن برای تایپ صوتی فارسی رفتند.

همان طور که اشاره شد در زبان فارسی تفاوت بین گفتار و نوشتار تا حدودی زیاد است. از طرفی دیگر برخی اصطلاحات و عباراتی در گفتار زبان فارسی وجود دارد که در نوشتار آن به کار نمی‌رود. از طرف دیگر این زبان با گستره‌ی عظیمی که دارد، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی را شامل می‌شود که یک اپلیکیشن تایپ صوتی با کیفیت در زبان فارسی باید همه‌ی آن‌ها را متوجه شود.

تایپ صوتی فارسی چیست؟

فارس آوا یک اپلیکیشن محصول شرکت عامر اندیش است که همان طور که از نام آن پیداست عملیات تایپ صوتی فارسی و تبدیل گفتار به نوشتار را در زبان فارسی انجام می‌دهد. فارس آوا امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد.

اپلیکیشن فارس آوا چه قابلیت‌هایی دارد؟

اگر بخواهیم از ویژگی‌های اپلیکیشن فارس آوا صحبت کنیم، می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • ارائه API و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع

همه‌ی این مواردی که گفته شد باعث می‌شود تا فارس آوا به یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی با کیفیت در بازار ایران تبدیل شود. اپلیکیشن فارس آوا دارای رابط کاربری بسیار ساده‌ای است که هر کاربری با هر سطحی از دانش تکنولوژی می‌تواند از آن بهره ببرد و گفته‌هایش را تبدیل به متن کند. علاوه بر آن بومی بودن این نرم افزار باعث شده تا بتواند لهجه‌ها و گویش‌های مختلف فارسی را متوجه شود و آن‌ها را با کیفیت خوبی به متن تبدیل نماید.

استفاده از api محصول فارس آوا برای تبدیل گفتار به نوشتار

چرا از اپلیکیشن فارس آوا به جای تبدیل گفتار به نوشتار گوگل استفاده کنم؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا با وجود سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل باید به سراغ اپلیکیشن فارس آوا برویم؟ این سوال بسیار درست و بجا می‌باشد. مسئله اصلی رقابت و جایگزینی فارس آوا به جای سرویس گوگل نیست، مسئله آن است که یکسری نیازهایی وجود دارد که دلیلش آن است که تبدیل گفتار به نوشتار گوگل بر مبنای گفتار عام فارسی آموزش دیده است. همین امر باعث می‌شود تا کاربر فارسی را در برخی موارد با محدودیت‌هایی رو به رو کند.

یکی از این مشکلات نیاز به اتصال دائمی به اینترنت است. کاربر برای آنکه بتواند از سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل استفاده کند باید در طول آن زمان آنلاین باشد. مسئله دیگر آن است که گوگل چون بر اساس گفتار عام فارسی آموزش دیده است در تشخیص لهجه‌ها و گویش‌های متفاوت فارسی دچار مشکل می‌شود. به همین دلایل کاربر فارسی زبان احتمالا به اپلیکیشن دیگری برای تبدیل گفتار به نوشتار فارسی اندروید نیاز دارند.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و برای خواندن مطالب بیشتر راجه به هوش مصنوعی به بلاگ عامر اندیش مراجعه کنید.

محمد بازدید : 31 سه شنبه 27 اسفند 1398 نظرات (0)
چرا گفتار به نوشتار گوگل؟ مقایسه تایپ صوتی گوگل و فارس آوا

در مقاله‌ی تایپ صوتی گوگل در مورد مزایا و معایب استفاده از تبدیل گفتار به نوشتار گوگل صحبت کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم تا مشخصه‌های تبدیل گفتار به نوشتار گوگل و محصول فارس آوا شرکت عامر اندیش را با یکدیگر مقایسه کنیم.

تبدیل گفتار به نوشتار فارسی گوگل

تبدیل گفتار به نوشتار گوگل همان تایپ صوتی گوگل است که به صورت رایگان در سرویس‌هایی همچون Google Docs، Google Slides و… در اختیار کاربران قرار دارد. بسیاری از نرم‌افزارهایی که برای تایپ از آن استفاده می‌شود نیز قابلیت برخورداری از سرویس تبدیل گفتار به متن گوگل را دارد. تایپ صوتی گوگل بر روی کیبورد اکثر گوشی‌های هوشمند در دسترس می‌باشد و همان نشانگر میکروفونی است که در کنار دکمه‌ی فاصله کیبرد قرار گرفته است. در رایانه‌های شخصی نیز به صورت رایگان می‌توان و از طریق سرویس Google Doc از گفتار به نوشتار گوگل کمک گرفت.

سرویس تبدیل گفتار به متن گوگل در نسخه جدید خود از 119 زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند که زبان فارسی نیز یکی از آن‌ها می‌باشد. تبدیل گفتار به متن گوگل قادر است گفتار عام در زبان فارسی را تشخیص داده و آن را به متن تبدیل نماید. هم‌اکنون این سرویس به صورت رایگان بر روی پلتفرم‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در دسترس کاربران فارسی زبان می‌باشد.

سرویس هایی که از تایپ صوتی گوگل برخوردارند

تبدیل گفتار به نوشتار فارس آوا محصول عامر اندیش

فارس آوا، نرم افزار تبدیل گفتار به متن در زبان فارسی است که امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد.

علاوه بر آن فارس آوا دارای دو محصول جانبی می‌باشد که تبدیل متن به گفتار یا Text to Speech و استخراج کلمات کلیدی یا Keyword Spotting را انجام می‌دهند. همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، قبلا در مورد معایب و مزایای تایپ صوتی گوگل صحبت کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم محصول فارس آوا شرکت عامر اندیش را با تایپ صوتی گوگل مقایسه کنیم و ببینیم در چه بخش‌هایی محصول فارس آوا می‌تواند از آن پیشی بگیرد.

مقایسه گفتار به نوشتار گوگل و فارس آوا در زبان فارسی

در بسیاری لحاظ محصول فارس آوا و تایپ صوتی گوگل دارای شباهت‌هایی می‌باشند. اما این دو محصول دارای یکسری تفاوت‌های قابل توجهی هستند. این تفاوت‌ها ناشی از متمرکز بودن محصول فارس آوا بر روی زبان فارسی است و اینکه تبدیل گفتار به متن گوگل بر روی گفتار عام زبان فارسی نمرکز دارد و نه لغات تخصصی و مخصوص به این زبان.

تشخیص لهجه و گویش

زبان فارسی پر است از گویش‌ها و لهجه‌های متفاوت. برای آنکه یک نرم‌افزار تبدیل گفتار به نوشتار بتواند به خوبی در زبان فارسی کار کند، باید بتواند تمام این گویش‌ها و لهجه‌ها را تشخیص دهد. متاسفانه سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل تنها می‌تواند گفتار عام در زبان فارسی را به خوبی متوجه شود و لهجه‌ها و گویش‌های مختلف زبان فارسی به آن آموزش داده نشده است. لذا برای کسانی که می‌خواهند یک سرویس داخلی با قالبلیت تبدیل گفتار به نوشتار فارسی ارائه نمایند، نمی‌توانند به طور کامل بر سرویس گوگل اتکا کننند.

از سوی دیگر، محصول فارس آوا قابلیت آن را دارد که گویش‌ و لهجه‌های مختلف را در زبان فارسی تشخیص دهد و آن‌ها را تبدیل به متن نماید. از آنجایی که این محصول بر روی زبان فارسی متمرکز شده است تمام این لهجه‌ها به آن آموزش داده شده است و کسانی که می‌خواهند از این محصول استفاده کنند دیگر لازم نیست نگران تشخیص گفتار در گویش و لهجه‌های متفاوت باشند.

تشخیص گفتار رسمی و محاوره‌ای

همانند تشخیص لهجه و گویش‌های مختلف در زبان فارسی، محصول فارس‌آوا می‌تواند گفتار رسمی در زبان فارسی را از گفتار محاوره‌ای تشخیص دهد. همه می‌دانیم که در زبان فارسی تفاوت بین گفتار محاوره و گفتار رسمی بسیار زیاد است و سرویس تبدیل گفتار به متن کاربردی باید بتواند این دو را از یکدیگر تمیز دهد. متاسفانه سرویس گوگل دارای چنین قابلیتی نمی‌باشد.

دسترسی API

درست است که سرویس گوگل بر روی پلتفرم‌هایی که از آن یاد شد به صورت رایگان در دسترس عموم می‌باشد، اما کسب‌وکارهای پلتفرمی که برای مجهز کردن خود به سرویس تبدیل گفتار به نوشتار می‌خواهند از گوگل API دریافت کنند باید ماهیانه مبلغی را به دلار بپردازند. پر واضح است که پرداخت مبلغ به دلار برای کسب‌وکارهای ایرانی هزینه‌ی گزافی به همراه دارد. در مقابل این کسب‌وکارها می‌توانند از محصول فارس‌آوا استفاده کنند.

تبدیل گفتار به نوشتار فارس آوا

سفارشی سازی تبدیل گفتار به نوشتار

یکی دیگر از نکات مهمی که در تبدیل گفتار به متن گوگل وجود ندارد و قابلیت سفارشی سازی برای کسب‌وکارهای مختلف است. برخی از کسب‌وکارها همانند وکالت دارای اصطلاحات تخصصی در زبان فارسی هستند که این کلمات تخصصی به سرویس تایپ صوتی گوگل آموزش داده نشده است. در مقابل محصول فارس‌آوا دارای چنین قابلیتی می‌باشد و می‌تواند برای کسب‌وکارهای مختلف سفارشی سازی شود.

قابلیت پردازش فایل‌های صوتی از پیش ضبط شده

یکی از قابلیت‌های خوب محصول فارس‌آوا که سرویس تبدیل گفتار به متن گوگل از آن محروم است، قابلیت پردازش فایل‌های صوتی از پیش ضبط شده می‌باشد. شما می‌توانید فایل‌های صوتی با فرمت‌های مختلف را به محصول فارس‌آوا بدهید و در مقابل متن این فایل‌ها را دریافت نمایید.

قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار به صورت آفلاین

محصول فارس‌آوا دارای اپلیکیشن اندرویدی و نسخه دسکتاپ نیز می‌باشد که کاربران مختلف می‌توانند بدون نیاز به اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین گفتار خود را به نوشتار تبدیل کنند. نسخه دسکتاپ و اپلیکیشن محصول فارس‌آوا بصورت رایگان در دسترس عموم می‌باشد و کاربران می‌توانند از آن استفاده نمایند. در مقابل سرویس گوگل دارای چنین قابلیتی نمی‌باشد و برای استفاده از آن شما باید در تمام مدت به اینترنت متصل باشید.

اگر درخواست دموی محصول فارس آوا را دارید می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کرده و برای ما فرم پر کنید.

محمد بازدید : 35 سه شنبه 20 اسفند 1398 نظرات (0)
تایپ صوتی در گوگل ، مزایا و معایب

در این مقاله قصد داریم تا یکی از پرکاربرد ترین قابلیت‌های گوگل را بررسی کنیم و ببینیم که چه مزایا و معایبی دارد. قابلیت مورد نظر ما تایپ صوتی در گوگل است که به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بدون نیاز به تایپ کردن تنها با گفتن چیزی متن آن را داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید.

تایپ صوتی گوگل چیست؟

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از این فناوری داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که تایپ صوتی در گوگل یک ابزار رایگان برای دیکته گفتن در سرویس‌هایی همانند Google Docs، Google Slides و پردازنده کلمات آنلاین گوگل و ابزارهای پرزنت و ارائه آن می‌باشد. از آنجایی که بیشتر نرم افزارهایی که برای تایپ کردن از آن‌ها استفاده می‌شود، قابلیت برخورداری از این سرویس گوگل را دارند، به طور کلی می‌توان گفت که تایپ صوتی گوگل قابلیت استفاده برای همه را دارد.

تایپ صوتی گوگل در روی کیبرد اکثر گوشی‌های هوشمند وجود دارد و در حقیقت همان نشانه‌ی میکروفونی است که در پایین کیبرد و در سمت چپ دکمه فاصله قرار گرفته است. در رایانه‌های شخصی هم با استفاده از مرورگر کروم می‌توانید از سرویس Google Doc کمک گرفته و از این فناوری استفاده نمایید.

سرویس هایی که از تایپ صوتی گوگل برخوردارند

در بروزترین نسخه این سرویس قادر است از 119 زبان زنده دنیا پشتیبانی کند و محتوای موجود در صوت‌های این زبان‌ها را به متن تبدیل کند. سرویس رایگان تایپ صوتی گوگل نیز برای کاربران فارسی زبان و بر روی زبان فارسی نیز در دسترس عموم می‌باشد.

چگونه از تایپ صوتی گوگل استفاده کنیم؟

کاربرانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند با زدن دکمه‌ی میکروفون بر روی کیبرد گوشی خود می‌توانند از تایپ صوتی گوگل بهره‌مند شوند. در تصویر زید می‌توانید محل این دکمه را مشاهده نمایید.

دکمه کیبرد برای استفاده از تایپ صوتی

اگر از Google Docs استفاده می‌کنید با مراجعه به منو، قسمت Tools را باز کرده و گزینه Voice typing را فعال نمایید.

تایپ صوتی در گوگل داک

لازم به ذکر است که قابلیت تبدیل صوت به متن گوگل برای سازندگان اپلیکیشنی که می‌خواهند از قابلیت تایپ صوتی بر روی اپ خود استفاده کنند در دسترس می‌باشد و با پرداخت هزینه می‌توانند api تایپ صوتی گوگل را دریافت نمایند.

آیا قابلیت تایپ صوتی گوگل بر روی زبان فارسی در ایران هم کاربرد دارد؟

بله، قابلیت تایپ صوتی گوگل بر روی زبان فارسی هم در دسترس کاربران فارسی زبان می‌باشد. با استفاده از راه‌هایی که گفته شد کاربران می‌توانند از مزایای سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل در زبان فارسی بصورت رایگان بهره‌مند شوند. پس از فعال کردن قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار می‌توانید به آیکون زبان مراجعه کرده و پیش فرض زبان را تغییر داده و زبان فارسی را انتخاب نمایید. پس از اطمینان از صحت عملکرد و کیفیت میکروفونی که دارید می‌توانید از تایپ صوتی بهره‌مند شوید.

مزایای تایپ صوتی در گوگل چیست؟

گوگل در چند سال اخیر سرمایه‌گذاری سرسام آوری را بر روی فناوری زبان بر روی زبان‌های مختلف در دنیا انجام داده است. نتیجه‌ی این سرمایه‌گذاری فوق‌العاده فناوری شده که در بسیاری از زبان‌ها با کیفیت خوب گفتار را درک کرده و آن را به نوشتار تبدیل می‌نماید. از مزایای تایپ صوتی فوق‌العاده گوگل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرعت فوق‌العاده

قدرت تایپ کلمات یک فرد عادی بین 38 تا 40 کلمه در دقیقه می‌باشد که این تعداد برابر است با به طور میانگین 2400 کلمه در ساعت. اگر به جای روش‌های تایپ قدیمی از تایپ صوتی گوگل استفاده شود این سرعت را می‌توان تا چیزی حدود 4 برابر افزایش داد. یعنی در هر دقیقه به صورت میانگین 150 کلمه.

دسترسی بالا

از آنجایی که تایپ صوتی گوگل بر روی پلتفرم‌های متفاوتی در دسترس است و در گوشی‌های هوشمند نیز می‌توان در هر کجا از آن استفاده کرد، می‌توان در هر کجا از آن استفاده نمود. دیگر لازم نیست همانند روش‌های قدیمی یک جا نشسته و ساعت‌ها به تایپ کردن مشغول شوید.

دقت بالا

یک تایپیست معمولی به صورت میانگین از هر 100 کلمه 8 کلمه را اشکال دارد. در صورتی که با استفاده از تبدیل گفتار به نوشتار گوگل میزان خطا تا حد زیادی کاهش میابد. زیرا به جای نوشتن کلمات با استفاده از کیبرد، کلمات مستقیما به هوش مصنوعی گوگل گفته شده و او نیز آن‌ها را به نوشته تبدیل کرده است.

توانایی تبدیل صوت به متن در هر پلتفرمی

به کمک سرویس تبدیل گفتار به نوشتار گوگل می‌توانید فایل‌ها را به هر فرمتی که می‌خواهید ذخیره کنید. زیرا بسیاری از نرم افزارهایی که از آن‌ها استفاده می‌شوند قابلیت وصل شدن به سرویس تایپ صوتی را دارند. در غیر این صورت نیز می‌توانید از پلتفرم‌های گوگل برای تبدیل گفتار به نوشتار استفاده نموده و پس از ویرایش فایل نهایی آن را در پلتفرم مورد نظر کپی کرده و با فرمت دلخواه ذخیره نمایید.

پر واضح است اگر بخواهیم مزایای تایپ صوتی گوگل را بنویسیم، می‌توانیم یک مقاله را به آن اختصاص دهیم. اما قصد ما در این مقاله بررسی کلی این قابلیت است و می‌خواهیم از تمام جوانب به آن نگاهی بندازیم.

معایب تایپ صوتی در گوگل چیست؟

شاید عنوان این بخش برای شما سوال بر انگیز باشد و بگویید مگر ممکن است که سرویسی که گوگل با آن همه عظمت ارائه می‌دهد عیب و یا مشکلی داشته باشد؟ باید بگوییم که برای کاربرانی که کارهای کوچکی با تایپ صوتی دارند و نمی‌خواهند به طور پیشرفته از آن استفاده کنند، این سرویس همانگونه که هست بسیار عالی خواهد بود و نقدی بر آن نیست. مشکل از جایی شروع می‌شود که بخواهیم از تایپ صوتی برای مقاصد پیشرفته‌تر استفاده نماییم. در این بخش ممکن است با مشکلات زیر مواجه شویم:

نیاز به اتصال دائمی اینترنت

شاید بتوان گفت یکی از معایب این تایپ صوتی گوگل بخصوص در زبان فارسی آن است که در زمان استفاده از آن حتما باید به اینترنت دسترسی دائم داشته باشید. این مسئله شاید در استفاده‌های محدود و کم به چشم نیاید اما زمانی که نیاز دارید تا گفتارهای طولانی را به متن تبدیل کنید و یا در مکان‌هایی قرار دارید که دسترسی مناسبی به اینترنت ندارید، بسیار مشکل آفرین می‌شود.

سرور خارج از ایران

یکی از مشکلاتی که سازمان‌های داخلی با آن روبه‌رو هستند، آن است که طبیعتا چون گوگل یک شرکت‌های خارجی است، سرورهای آن نیز در خارج از کشور قرار دارد و سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای داده‌هایی هستند که نمی‌خواهند به خارج از سازمان برود، عملا نمی‌توانند از تایپ صوتی گوگل استفاده کنند. زیرا آن‌ها به سرویس‌هایی نیاز دارند که به صورت لوکال بر روی سرورهای خودشان نصب شود و هیچ اطلاعاتی را به بیرون از سازمان نفرستند.

عام بودن گفتار به نوشتار

یکی از مشکلاتی که کاربران فارسی زبان در استفاده از تایپ صوتی گوگل با آن مواجهه هستند، آن است که این سرویس تنها قادر است گفتار عام در زبان فارسی را متوجه شود و کلمات تخصصی در زبان فارسی که برخی کسب‌وکارها، همانند وکلا و حقوقدانان و…، از آن‌ها به کرات استفاده می‌کنند را به درستی متوجه نمی‌شود. به همین خاطر کسب‌وکارهای این چنینی برای تبدیل گفتار به نوشتار و تایپ صوتی نمی‌توانند بر کمک گوگل اتکا کنند.

نفهمیدن لهجه‌های مختلف زبان فارسی

زبان فارسی پر است از لهجه‌ها و گویش‌های مختلف. اگر نرم افزاری بخواهد در زبان فارسی به خوبی کار کند نیاز دارد که تمام این لهجه‌ها را متوجه شود. متاسفانه همانطور که در مورد قبل به آن اشاره شد تایپ صوتی گوگل گفتار عام زبان فارسی را متوجه می‌شود و باز هم کاربران فارسی زبان با مشکلات بسیاری در این زمینه روبه‌رو هستند.

پولی بودن api سرویس تایپ صوتی گوگل

بسیاری از توسعه دهندگان اپلیکیشن که می‌خواهند از قابلیت تایپ صوتی در اپلیکیشن خود استفاده نمایند، اول از همه به سراغ سرویس گوگل می‌روند. برعکس اینکه تایپ صوتی گوگل بر روی سرویس‌هایی که خود ارائه می‌دهد رایگان می‌باشد، برای دریافت api آن به صورت دقیقه‌ای باید هزینه پرداخت نمود. چون این هزینه به دلار محاسبه می‌شود برای کاربران داخلی استفاده از آن به صرفه نمی‌باشد و عملا نمی‌توانند از تایپ صوتی گوگل استفاده نمایند.

زمانی که تایپ صوتی گوگل در زبان فارسی مشکل آفرین می‌شود چه کنیم؟

اگر شما هم در استفاده از تایپ صوتی در گوگل به معایبی که گفته شد و یا مشکلات دیگری برخوردید، تنها راه شما روی آوردن به سرویس‌های تایپ صوتی دیگر است. سرویس‌هایی که بتواند همان کیفیت را با استانداردهای مورد نیاز شما در اختیارتان قرار دهد. اگر به دنبال چنین سرویسی هستید، ما فارس آوا را به شما معرفی می‌کنیم. سرویس فارس آوا یکی از بهترین موتورهای تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی می باشد.

تایپ صوتی فارسی چیست؟

محصول فارس آوا تبدیل گفتار به نوشتار را به صورت تخصصی برای زبان فارسی انجام می دهد و قادر است ارتباط کلامی بین شما و کامپیوتر یا موبایلتان را فراهم کند. محصول فارس آوا با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاسِت موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل (بر روی زبان فارسی) دارای ضریب دقت بالایی باشد.

محصول فارس آوا دارای قابلیت های زیر می باشد:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • ارائه API محصول فارس آوا و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع
  • تبدیل گفتار به نوشتار به کمک هوش مصنوعی

با توجه به قابلیت های ذکر شده، محصول فارس آوا می تواند چنین کاربرد هایی داشته باشد:

  • امکان استفاده در تمامی سیستم های عامل (Android, IOS, Mac, Windows, Linux)
  • امکان استفاده برای تمامی برنامه های تحت موبایل (تمامی پلتفرمها)
  • امکان استفاده در برنامه هایی از قبیل دستیارهای شخصی هوشمند در موبایل
  • امکان استفاده های عمومی از قبیل : تایپ گفتاری و اجرای دستورات صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای تشخیص دستورات خاص صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای کاربردهای خاص و افزایش دقت
  • پردازش داده های حجیم گفتاری

علاوه بر آن فارس آوا دارای دو محصول جانبی می‌باشد که می‌تواند عملیات تبدیل متن به گفتار (TTS) و استخراج کلمات کلیدی (KWS) را انجام دهد. چنانچه قصد دارید با محصول فارس آوا بیشتر آشنا شوید به صفحه محصول فارس آوا مراجعه کنید و اگر درخواست دمو دارید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

محمد بازدید : 137 چهارشنبه 14 اسفند 1398 نظرات (0)
معرفی یک نرم افزار با کیفیت ایرانی برای تبدیل گفتار به نوشتار فارسی

امروز استفاده از نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار در بین کاربران بسیار محبوب شده است. زیرا که به کمک این فناوری افراد می‌توانند بدون نیاز به ساعت‌ها پشت کامپیوتر نشستن و تایپ کردن، تنها با گفتن کلمات کامپیوتر آن‌ها را تایپ نماید. استفاده از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی که مناسب نیازهای کاربران فارسی زبان باشد بسیار اهمیت دارد. سرویس‌های خارجی که کار تبدیل گفتار به نوشتار را انجام می‌دهند، بر روی زبان فارسی بسیار عام عمل کرده و در فهم کلمات بخصوصی که در گفتار فارسی وجود دارند، با مشکل مواجه هستند.

در چند سال اخیر شرکت‌های داخلی متعددی به سراغ ساخت نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی رفته‌اند و ساخت سرویس‌های تبدیل گفتار به متن مختلف باعث شده که کاربر در تشخیص سرویس خوب و با کیفیت دچار مشکل شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم که یک نرم افزار با کیفیت تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی را به شما معرفی نماییم.

تبدیل گفتار به نوشتار چیست؟

تبدیل گفتار به نوشتار یکی از کاربردهای فناوری شناخت گفتار یا speech recognition است که مبتنی بر هوش مصنوعی می‌باشد. به کمک این فناوری کاربر می‌تواند محتوای یک گفت‌و‌گوی شفاهی را به صورت اتوماتیک به متن قابل ویرایش تبدیل کند. علاوه بر آن این فناوری قادر است هر نوع فایل صوتی را دریافت نماید و محتوای آن را به صورت فایل متنی قابل ویرایش به کاربر بدهد. به طور کلی فناوری تبدیل گفتار به نوشتار به نوعی بین رشته‌های زبان‌شناسی و رایانه می‌باشد و از علوم کامپیوتر، زبان شناسی و الکترونیک برای درک گفتار و تبدیل آن به متن استفاده می‌کند.

تبدیل گفتار به نوشتار فارس آوا

نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار به این شکل عمل می‌کنند که پس از گرفتن صوت ابتدا ویژگی‌های مشخصی را از گفتار استخراج می‌کنند و سپس به کمک مدل‌های آموزش داده شده ویژگی‌های استخراج شده را به دنباله‌ای از واج‌های احتمالی تبدیل کرده و به کمک مدل زبانی این واج‌ها را به رشته‌ای متنی تبدیل می‌کند.

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار چه کاربردهایی دارد؟

chatbots-in-business

به طور کلی همان‌طور که از نام آن پیداست فناوری تبدیل گفتار به نوشتار از در تمام حوزه‌هایی که نیاز به تبدیل گفتار به نوشتار دارد استفاده می‌شود. از نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار می‌توان برای تبدیل محتوای فایل‌های صوتی به فایل‌های متنی، تایپ صوتی و دیکته به کامپیوتر و در نهایت ارتباط با کامپیوتر یا گوشی هوشمند استفاده نمود. به تفصیل کاربردهای این فناوری را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

دارندگان آرشیوهای صوتی

این فناوری می‌تواند به سازمان‌ها، کسب‌وکارها یا افرادی که دارای آرشیو‌های صوتی با حجم زیاد هستند کمک کند تا محتوای آن‌ها را به فایل متنی تبدیل کرده و از آن‌ها مستند تهیه کنند.

مراکز تماس کسب‌وکارها

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار می‌تواند به مراکز تماس کسب‌وکارها کمک کند تا تمامی گفت‌وگوهای انجام شده در تماس‌های مرکز و یا اطلاعات نیروهای انسانی را مکتوب نمایند.

اپلیکیشن‌ها

کسب‌وکارهایی که دارای اپلیکیشن هستند می‌توانند از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار به عنوان یک رابط کاربری صوتی در اپلیکیشن‌شان استفاده نمایند.

علاوه بر موردهای دیگری که گفته شد، تمام کسانی که به نوعی به تایپ صوتی نیاز دارند اعم از نویسندگان، کارمندان، منشی ها و… می‌توانند از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنند.

چرا بهتر است از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا با وجود سرویس‌هایی همانند گوگل که تبدیل گفتار به متن را به صورت رایگان انجام می‌دهند، چرا از نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار فارسی استفاده کنیم. مسئله‌ای که در زبان فارسی، نسبت به سایر زبان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد، آن است که تنوع گویش و لهجه بسیاری دارد. به همین دلیل برای تبدیل گفتار به نوشتار به نرم افزاری نیاز داریم که هم شناخت درستی از زبان فارسی داشته باشد و هم به صورت مداوم لهجه‌های مختلف موجود در زبان فارسی را فرا بگیرد.

علاوه بر آن در کسب‌وکارهای مختلف کلمات به خصوصی وجود دارند که سرویس‌هایی همانند گوگل، که دارای سیستم عام تشخیص گفتار می باشد، در یافتن آن‌ها دچار مشکل می‌شود. محصول گوگل صرفا می‌تواند گفتار عام فارسی را تشخیص دهد و آن را به نوشتار تبدیل نماید. مسئله‌ی دیگری که وجود دارد آن است که به دلیل وجود موضوعاتی مانند تحریم و… سرویس‌های خارجی دارای محدودیت‌هایی برای ایران هستند که این مسئله استفاده از آن‌ها را تا حدودی با مشکل مواجه نموده است.

با توجه به آنچه که گفته شد، اگر کسب‌وکاری قصد استفاده از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار را دارد، باید از سرویس‌هایی استفاده کند که بتواند به آن، چه از لحاظ فنی چه از لحاظ دسترسی دائم و… اتکا نماید. اینجاست که استفاده از نرم افزارهای داخلی که تخصصی بر روی زبان فارسی متمرکز هستند اهمیت میابد.

فارس آوا یک نرم افزار داخلی با کیفیت برای تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی

اگر به دنبال نرم افزاری با کیفیت برای تبدیل گفتار به نوشتار فارسی هستید، ما فارس آوا را به شما معرفی می‌کنیم. محصول فارس آوا تبدیل گفتار به نوشتار را به صورت تخصصی برای زبان فارسی انجام می دهد و قادر است ارتباط کلامی بین شما و کامپیوتر یا موبایلتان را فراهم کند. محصول فارس آوا با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاسِت موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل (بر روی زبان فارسی) دارای ضریب دقت بالایی باشد.

محصول فارس آوا دارای قابلیت های زیر می باشد:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • ارائه API محصول فارس آوا و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع

تبدیل گفتار به نوشتار به کمک هوش مصنوعی

با توجه به قابلیت های ذکر شده، محصول فارس آوا می تواند چنین کاربرد هایی داشته باشد:

  • امکان استفاده در تمامی سیستم های عامل (Android, IOS, Mac, Windows, Linux)
  • امکان استفاده برای تمامی برنامه های تحت موبایل (تمامی پلتفرمها)
  • امکان استفاده در برنامه هایی از قبیل دستیارهای شخصی هوشمند در موبایل
  • امکان استفاده های عمومی از قبیل : تایپ گفتاری و اجرای دستورات صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای تشخیص دستورات خاص صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای کاربردهای خاص و افزایش دقت
  • پردازش داده های حجیم گفتاری

علاوه بر آن فارس آوا دارای دو محصول جانبی می‌باشد که می‌تواند عملیات تبدیل متن به گفتار (TTS) و استخراج کلمات کلیدی (KWS) را انجام دهد. چنانچه قصد دارید با محصول فارس آوا بیشتر آشنا شوید به اینجا مراجعه کنید و اگر درخواست دمو دارید به اینجا مراجعه نمایید.

محمد بازدید : 135 سه شنبه 06 اسفند 1398 نظرات (0)
معرفی نرم افزار فارس آوا با قابلیت تایپ صوتی فارسی
۱۳۹۸-۱۱-۰۶0

امروز قصد داریم تا در این مقاله یکی از نرم افزارهای تایپ صوتی فارسی با کیفیت که در داخل کشور تولید شده است را معرفی کنیم. اگر شما هم جزء کسانی هستید که به هر دلیلی به دنبال یک نرم افزار تایپ صوتی برای تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی هستید، از محصول فارس آوا شرکت عامر اندیش هوشمند غافل نشوید. در ادامه برای معرفی این محصول با ما همراه باشید.

تایپ صوتی چیست؟

تا به حال در مورد فناوری تبدیل گفتار به نوشتار و چرایی استفاده از تایپ صوتی در اپلیکیشن کسب و کارها صحبت کرده‌ایم. تایپ صوتی نیز در حقیقت یکی از کارکردهای فناوری تبدیل گفتار به نوشتار می‌باشد. تایپ صوتی در حقیقت قابلیتی است که باعث می‌شود بتوانیم به کامپیوتر و یا گوشی هوشمندمان دیکته بگوییم. یعنی کامپیوتر به کمک این قابلیت هر آنچه که می‌گوییم را تایپ کند.

تایپ صوتی در حقیقت به افراد کمک می‌کند تا بدون عمل تایپ کردن در کامپیوتر یا گوشی هوشمند بتوانند بنویسند. نرم افزارهایی که تایپ صوتی را انجام می‌دهند می‌توانند هر آنچه که به صورت صوت و یا گفت و گوی شفاهی می‌باشد را به متن قابل ویرایش تبدیل نمایند.

تایپ صوتی فارسی چیست؟

نرم افزار فارس آوا چیست؟

در سال‌های اخیر که هوش مصنوعی به زندگی روزمره افراد پا گذاشت و انسان‌ها روز به روز بیشتر از این فناوری به صورت پیدا و پنهان استفاده می‌کنند، متخصصان هوش مصنوعی و شرکت‌های داخلی هم به این حوزه ورود کردند تا از این قافله عقب نمانند. در این میان به دلیل نیاز به نرم افزاری تخصصی برای تبدیل هوشمند گفتار به نوشتار در زبان فارسی، به دلیل پیچیدگی‌ها و تفاوت زیاد بین گفتار و نوشتار در آن، به سراغ ساخت نرم افزار تایپ صوتی فارسی رفتند.

همان طور که اشاره شد در زبان فارسی تفاوت بین گفتار و نوشتار تا حدودی زیاد است. از طرفی دیگر برخی اصطلاحات و عباراتی در گفتار زبان فارسی وجود دارد که در نوشتار آن به کار نمی‌رود. از طرف دیگر این زبان با گستره‌ی عظیمی که دارد، گویش‌ها و لهجه‌های متفاوتی را شامل می‌شود که یک نرم افزار تایپ صوتی با کیفیت در زبان فارسی باید همه‌ی آن‌ها را متوجه شود.

نرم افزار فارس آوا محصول شرکت عامر اندیش است که همان طور که از نام آن پیداست عملیات تایپ صوتی فارسی و تبدیل گفتار به نوشتار را در زبان فارسی انجام می‌دهد. فارس آوا امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد.

کاربرد‌های فارس آوا چیست؟

کاربردهای پرمزیت نرم افزار فارس آوا به شرح زیر می‌باشد:

  • امکان استفاده در تمامی سیستم های عامل (Android, IOS, Mac, Windows, Linux)
  • امکان استفاده برای تمامی برنامه های تحت موبایل (تمامی پلتفرم‌ها)
  • امکان استفاده در برنامه هایی از قبیل دستیارهای شخصی هوشمند در موبایل
  • امکان استفاده های عمومی از قبیل : تایپ گفتاری و اجرای دستورات صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای تشخیص دستورات خاص صوتی
  • امکان سفارشی سازی برای کاربردهای خاص و افزایش دقت
  • پردازش داده های حجیم گفتاری

قابلیت‌های نرم افزار فارس آوا چیست؟

نرم افزار فارس آوا دارای چنین قابلیت‌هایی می‌باشد:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژی‌های یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • ارائه API و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع

تایپ صوتی فارس آوا

چرا از تایپ صوتی فارسی نرم افزار فارس آوا استفاده کنیم؟

با توجه به آنچه که گفته شد، نرم افزار فارس آوا یک نرم افزار با کیفیت برای تایپ صوتی در زبان فارسی است. نرم افزار فارس آوا کاملا بومی است بر دانش متخصصان هوش مصنوعی کشور تکیه دارد و دارای دیتابیس وسیع 10 هزار ساعته می‌باشد. این نرم افزار بر روی دسکتاپ و گوشی هوشمند در دسترس است و به زودی نسخه‌ی مخصوص مشاغل خاص همانند وکلا و … آن نیز به بازار عرضه خواهد شد. این محصول از دقت و سرعت بالا در تبدیل گفتار به متن و تایپ صوتی برخوردار است و همچنین این نرم افزار قابلیت بارگزاری انواع فایل‌های صوتی و تصویری را به کاربر می‌دهد.

در صورتی که درخواست دمو محصول فارس آوا را دارید به اینجا مراجعه کنید و در صورتی که می‌خواهید API محصول فارس آوا را دریافت نمایید این راهنما را مطالعه کنید.

محمد بازدید : 23 دوشنبه 05 اسفند 1398 نظرات (0)

تا بحال بارها راجع به فناوری تبدیل گفتار به نوشتار و کاربردهای آن در مقالات مختلف صحبت کرده ایم و در مورد دستیارهای صوتی که از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار نیز در آن ها استفاده می شوند و لزوم استفاده از آن ها در اپلیکیشن ها نیز صحبت کردیم. اما امروز به طور اختصاصی  می خواهیم به این مسئله بپردازیم که فناوری تبدیل گفتار به نوشتار چگونه کار می کند و چطور یک ماشین می تواند صوت گفتاری را به نوشتار آن تبدیل کند.

تبدیل گفتار به نوشتار چیست؟

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حقیقت زیر مجموعه ای از فناوری پردازش یا بازشناسی گفتار یا speech recognition  می باشد که می تواند صوتی که وجود دارد را (اعم از صحبت های افراد، صوت ضبط شده، صدای یک فیلم و…) به نوشتار تبدیل کند یا به عبارتی گفتار را تبدیل به نوشتار نماید.

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حقیقت نوعی برنامه، اپلیکیشن، نرم افزار و… می باشد که محتوای صوتی را گرفته و با پردازش محتوای آن صوت، آن را به کلمات مکتوب تبدیل می نماید. فناوری تبدیل گفتار به نوشتار، همان طور که گفته شد یک فناوری بر پایه هوش مصنوعی می باشد که قادر است از یک گفت و گوی شفاهی و محتوای صوتی موجود، محتوای متنی تهیه کند و یا اینکه به صورت تایپ در لحظه به کار رود.

تبدیل گفتار به نوشتار چگونه کار می کند؟

تبدیل گفتار به نوشتار بخشی از فناوری بازشناسی گفتار می باشد که به سادگی میتوان مسئله بازشناسی گفتار را در این فرمول احتمالاتی شرطی خلاصه کرد:

فرمول احتمال شرطی برای تبدیل گفتار به نوشتار

به این معنی که ما به دنبال رشته‌ای از کلمات خروجی هستیم که با توجه به سیگنال ورودی موجود، محتمل‌ترین رشته کلمات خروجی را به ما نشان دهند. مسئله را می توان بر اساس این فرمول باز کرد و گفت که احتمال سیگنال، نسبت به رشته کلمات مورد نظر ضرب در احتمال کلمات. زمانی که این دو را باز کنیم، در واقع دو پایه اساسی یک سیستم بازشناسی گفتار به دست می آید که عبارتند از:
۱.مدل آکوستیکی
۲.مدل زبانی
کار مدل آکوستیکی آن است که تشخیص می دهد با توجه به سیگنال ورودی محتمل ترین آواهای خروجی چه چیزهایی هستند. کار مدل زبانی هم آن است که تشخیص دهد پس از ترکیب آواها، محتمل ترین کلماتی که در آن زبان می توانیم پشت سرهم داشته باشیم، چه هستند. این فرمول شاید ساده ترین و پایه‌ای ترین فرمول بازشناسایی گفتار باشد. در ساختار کلی یک سیستم بازشناسایی گفتار همه چیز از سیگنال صوتی شروع می شود.

سیگنال صوتی وارد یک سری پیش پردازش ها می شود. به عنوان مثال در زمانهایی که سکوت داریم، سیگنال صوتی را می بُریم یا نویز را کاهش می دهیم، استخراج ویژگی ها نیز بخشی از پیش پردازش می باشد. پس از اتمام پیش پردازش، سیگنال صوتی با یک سری ویژگی های کلی بدست می‌آید. در نهایت با ترکیب دو مدل زبانی و آکوستیکی، سیگنال یا ویژگی ها را به کلمات نهایی رمز گشایی (Decode) می کنیم.

ساختار سیستم های بازشناسایی گفتار

روش های بازشناسایی گفتار

به صورت کلی تلاشها یا روشهایی که در زمینه پردازش گفتار شده را میتوان به ۳ مقطع زمانی تقسیم کرد:

3 مدل بازشناسی گفتار

مدل گاوسین-مدل مخفی مارکف

مدلهای مخلوط گاوسین-مدل مخفی مارکف که به Gmm-Hmm نیز معروف می باشند،تا حدود 25 سال پیش بدون هیچ رقیب دیگری برای بازشنایایی گفتار استفاده می شدند تا زمانی که در مقاله معروف  سال ۲۰۰۶ که توسط یکی از افراد یسیار مهم در زمینه deep learning یعنی دکتر هینگتون ارائه شد، شبکه های عصبی باور عمیق یا DBN ها جایگزین مدل مخلوط گاوسین شدند. اما با این حال باز هم از مدل مخفی مارکف برای شبیه سازی زمانی استفاده می‌کردیم. در نهایت، طی سالهای اخیر مدل سرتاسری شبکه‌های عمیق بازگشتی معرفی شدند که دو مدل قبلی را باهم ترکیب کرده و در یک شبکه عمیق به کار می بردند.

شماتیک کلی این مدل ها را در می توانیم در تصویر زیر مشاهده کنیم. برای توضیح مختصر تصویر می توانیم بگوییم که ما در این مدل از سیگنال های صوتی که داریم یکسری ویژگی استخراج می کنیم. این ویژگی ها میتوانند expectogram یا nfcc باشند. با کمک مدل مخلوط گاوسین، یک آکوستیک مدلی را درست می کنیم و سپس از خروجی همان آکوستیک مدل، یا در واقع از آواهایی که بدست آمده در یک شبکه HMM، از آواهایی که وجود داشتندمدلسازی زمانی انجام می دهیم و در نهایت به متن می‌رسیم.

مدل مخلوط گاوسین-مارکف در بازشناسی گفتار

ساختار مدل شبکه عصبی باور عمیق-مدل مخفی مارکف

در شبکه های باور عمیق نیز همان اتفاق می افتد. ما میتوانیم expectogram و یا حتی ورودی خام سیگنال صوتی و MCC را داشته باشیم.تنها تفاوت آن با مدل قبلی آن است که بجای مدل گاوسین، از یک شبکه باور عمیق استفاده می کنیم.
تا قبل ۲۰۰۶ امکان اموزش شبکه های بزرگ وجود نداشت، در آن زمان همه ی افراد فعال در حوزه هوش مصنوعی می دانستند که با افزایش تعداد لایه‌ها قاعدتا می توانیم نتایج بهتری بگیریم و به اصطلاح به درک بالاتری از آن ورودی می رسیم. یعنی هرچه تعداد لایه ها زیادتر و عمیق تر باشد ما میتوانیم در عمق بیشتر درک بهتری از ورودی پیدا کنیم. اما امکان اموزش این شبکه ها به دو دلیل وجود نداشته‌است: اولین دلیل اینکه برای انجام این کار الگوریتمی وجود نداشته است و تا آن زمان ما تنها می توانستیم شبکه های ۲ تا ۳ لایه را آموزش دهیم.زمانی که عمق شبکه ها بیشتر می شد نیز از روش نشر بازگشتی استفاده می کردیم که توانایی انجام درست این کار را نداشت.
با این حال در سال ۲۰۰۶ الگوریتمی درست شد که با کمک آن می توانستند لایه ها را تک تک آموزش بدهند و سپس این لایه ها را بر روی هم سوار کردند و در نهایت به شبکه یک آموزش کلی داده شد. بعد از این اتفاق امکان آن به وجود آمد که به عنوان مثال بتوانیم ۶ تا ۷ لایه از شبکه های عصبی را با دقت خوبی آموزش دهیم. با آمدن این الگوریتم جای مدل مخلوط گاوسین یا GMM ها با شبکه های باور عمیق یا DBM تغییر کرد، اما ما همچنان از HMM ها یا مدل مارکف برای شبیه سازی مدل های زمانی استفاده می کردیم.

مدل شبکه عمیق-مارکف در پردازش گفتار

ساختار سرتا سری شبکه های عمیق بازگشتی

یکی از ساختارهای معروف شبکه های عمیق بازگشتی ساختاری همانند تصویر زیر دارد که متعلق به مقاله معروفی است که چند سال پیش توسط “بایدو” منتشر کرد. باتوجه به تصویری که در زیر مشاهده می کنید مرزهای قبلی را بین دو مدل مختلف قبلی نداریم و تمام این اتفاقات در شبکه سرتاسری می افتند، باز هم در اینجا ما expectogram یا ورودی و سپس یک شبکه عمیق بازگشتی را داریم. در واقع هم آواها (مدل آگوستیکی) را داریم و در واقع مدل آکوستیکی را آموزش میبینم و همزمان شبیه سازی زمانی را نیز انجام میدهیم.

شبکه سرتاسری عمیق در پردازش گفتار

بازشناسایی گفتار با روش های یادگیری عمیق

در این روش ما در واقع می خواهیم تمام مراحل قبلی که گفته شد را با یک شبکه جایگزین کنیم، یعنی سیگنال ورودی داخل یک شبکه ای شود و در نهایت خروجی آن سیگنال را به صورت متن داشته باشیم، بدون اینکه نیاز باشد آن سیگنال را به مدل های مختلف بشکانیم و استخراج ویژگی کنیم و… و در واقع می خواهیم یک شبکه سرتاسری در میانه داشته باشیم.

یادگیری عمیق در پردازش گفتار

فارس آوا، نرم افزاری که گفتار را به نوشتار تبدیل می کند

در حال حاضر در کشور نرم افزاری برای تبدیل گفتار به نوشتار وجود دارد که به کمک روش هایی که در بالا گفته شد،گفتار را به متن تبدیل می کند. فارس آوا دارای بزرگترین دیتاست فارسی در داخل کشور می باشد که شامل 10 هزار ساعت دیتای زبان فارسی می باشد.  فارس آوا عملیات بازشناسایی گفتار را به کمک روش های یادگیری عمیق انجام می دهد و این نرم افزار تبدیل گفتار به متن در زبان فارسی امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل ضریب دقت بالایی داشته باشد.

تبدیل گفتار به نوشتار فارس آوا

ویژگی ها و قابلیت های فارس آوا عبارتند از:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • ارائه API و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع

همه ی مواردی که گفته شد باعث شده تا فارس آوا به یکی از کاربردی ترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار امروز ایران، تبدیل شود. فارس آوا نرم افزاری است که به صورت اختصاصی برای زبان فارسی تولید شده است و واژگان زبان فارسی را به خوبی درک و پردازش می کند. شما می توانید با خیالی آسوده از نرم افزار فارس آوا استفاده کنید و راندمان و بهره وری کار خود و یا کارمندان در سازمان و یا کسب و کارتان را افزایش دهید. علاوه بر این ها فارس آوا از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است که این امر استفاده همه ی افراد از این نرم افزار را بسیار ساده می کند.

برای خرید محصول فارس آوا و یا درخواست دمو محصول به اینجا مراجعه کنید.

محمد بازدید : 29 دوشنبه 21 بهمن 1398 نظرات (0)

قبلا هم با شما درباره ی دلایل نیاز به نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار صحبت کرده بودیم. در مقاله امروز قصد داریم تا ویژگی های یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار کاربردی را توضیح دهیم و برای افرادی که نیاز به یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار کاربردی دارند یک راهنما برای انتخاب صدها نرم افزار موجود در بازار ارائه دهیم.

چرا به تبدیل گفتار به نوشتار بر روی دسکتاپ نیاز داریم؟

اگر به سراغ این مقاله آمده اید که حتما جواب را از قبل می دانید زیرا که دقیقا نیازتان به یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار شما را تا به این جا کشانده است. اگر بخواهیم نیازهای مختلفی که منجر به استفاده از نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار می شود را بگوییم، باید این مقاله را تنها به این موضوع اختصاص دهیم. اما عمده ترین دلایلی که افراد را به دنبال نرم افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار می کشاند، کار و شغل است.

شغل های مختلف ممکن است نیازهای متفاوتی به وجود بیارد که بخشی از پاسخ به این نیاز ها به استفاده از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار باز می گردد. ممکن است فردی شغل نویسندگی داشته باشد و دائما با نوشتن سر و کار داشته باشد و به همین دلیل نیاز به تبدیل گفتار به نوشتار داشته باشد. ممکن است سازمانی آرشیو صوتی داشته باشد که نیاز باشد آن را در زمان کوتاهی تبدیل به متن کند. ممکن است فردی در شغلش دائما نیاز داشته باشد که فایل های صوتی مصاحبه ها و یا جلسات را به متن تبدیل کند و هزار و یک نیاز دیگر.

چرا از نرم افزار تبدیل گفتار به نوششتار استفاده می کنیم

شاید شما جزء افرادی باشید که برای تبدیل گفتار به نوشتار از نرم افزارهای مختلفی استفاده کرده اید اما آن ها جوابگوی نیاز شما نبوده اند و در انتها حس کردید که زمان و هزینه تان را هدر داده اید. به همین دلیل است که قبل از خرید و استفاده از یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار باید با ویژگی هایی که به آن کیفیت می بخشد آشنا شوید. ما در ادامه این ویژگی ها را برای شما بر می شماریم.

ویژگی هایی که یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار برای دسکتاپ را بهترین می کند

برای استفاده از یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار باید به چندین فاکتور اصلی توجه کنیم. توجه به این فاکتورها باعث می شود تا قبل از خرید و استفاده از نرم افزار، از کیفیت انتخاب خود تا حدودی مطلع باشیم.

دقت در عملکرد تبدیل گفتار به نوشتار

ناگفته واضح است که یکی از ویژگی های پر اهمیتی که نرم افزار تبدیل گفتار به متن باید دارای آن باشد، دقت است. این دقت در عملکرد و فهم محتوای صوتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل کیفیت اطلاعاتی است که از قبل به نرم افزار داده شده و کیفیت روند آموزش نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می باشد. البته عوامل خارجی مانند وجود نویز و یا آمبیانس زیاد محیطی که فایل صوتی در آن ضبط شده است و یا کیفیت میکروفون نیز در میزان دقت نرم افزار تاثیر گذار است. با بررسی تمام این عوامل و ترکیب آن ها در ارائه خروجی نهایی نرم افزار می توانید به میزان دقت آن در تبدیل گفتار به متن پی ببرید.

صحت و درستی در تبدیل گفتار به نوشتار

یکی از فاکتورهای در سنجش میزان کاربردی بودن یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار، میزان صحت و درستی خروجی نرم افزار است. میزان صحت و درستی هر نرم افزار به عوامل مختلفی باز می گردد که توضیح آن تا حدودی تخصصی می باشد. برای اینکه شما بتوانید قبل از خرید از میزان صحت و درستی خروجی نرم افزار مطمئن شوید بهتر است مدت کوتاهی به صورت امتحانی با آن کار کنید و بررسی کنید که چه میزان محتوای فایل صوتی و خروجی نهایی نزدیک به هم هستند و درصد خطای آن را بسنجید. البته نکته ای که وجود دارد این است که هنوز هیچ نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتاری تولید نشده که درصد خطای صفر داشته باشد اما اگر میزان خطای آن از نظر شما قابل قبول بود، می توانید با خیال راحت آن نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار را خریداری نموده و  استفاده نمایید.

سرعت تبدیل گفتار به نوشتار

یکی دیگر از فاکتورهای مهم سرعت پردازش صوت و تبدیل آن به متن می باشد. شما برای آن که سرعت کار خودتان را بالاتر ببرید از نرم افزار تبدیل گفتار به متن استفاده می کنید، پس قبل از هر چیزی مطمئن شوید که نرم افزار مورد نظر، تبدیل گفتار به نوشتار را با سرعت مطلوبی انجام می دهد.

استفاده از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار

دایره واژگان فارسی وسیع برای تبدیل گفتار به نوشتار

نرم افزار تبدیل گفتار به متن مبتنی بر هوش مصنوعی تنها زمانی خوب کار می کند و  خروجی مناسبی به شما می دهد که با داده های با کیفیت و خوبی آموزش داده شده باشد. هرچه میزان این داده ها و اطلاعات بیشتر باشد، میزان درک نرم افزار از آن چه که می شنود و بالطبع کیفیت پردازش و در نهایت صحت و درستی متن خروجی آن بالا می رود. پس در زمانی که قصد خرید یک نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار را دارید حتما توجه کنید که دایره واژگان نرم افزار گسترده و وسیع باشد.

رابط کاربری ساده و عدم نیاز به آموزش برای یادگیری نحوه استفاده از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار

به این نکته توجه کنید که قرار است بعد از خرید، در کارتان زمان زیادی از نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار استفاده کنید. به همین دلیل اگر رابط کاربری نرم افزار بسیار پیچیده باشد، قطعا بعد از مدتی از کار کردن با آن خسته خواهید شد. به همین دلیل از لازمه های یک نرم افزار تبدیل گفتار به متن کاربردی، رابط کاربری ساده آن است. شما باید از نرم افزاری استفاده کنید که قبل از کار کردن با آن نیازی به آموزش دیدن نداشته باشید تا با هر سطح از سوادی بتوانید به راحتی با آن ارتباط بر قرار کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

فهم لهجه و گویش های مختلف برای تبدیل گفتار به نوشتار

یکی از ویژگی های مهم نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار قدرت درک و فهم گویش های مختلف می باشد. زبان فارسی دارای گویش های مختلفی است و یک نرم افزار با کیفیت و کاربردی مناسب باید بتواند اطلاعات موجود در صوت را به درستی استخراج کرده و آن ها را تبدیل به متن نماید، فارغ از هر نوع گویش یا لهجه ای.

معرفی فارس آوا، کاربردی ترین نرم افزار تبدیل گفتار به نوشتار برای دسکتاپ

با توجه به تمام مواردی که گفته شد، اگر به دنبال یک نرم افزار کاربردی و با کیفیت تبدیل گفتار به نوشتار در دسکتاپ برای زبان فارسی هستید، ما فارس آوا را به شما معرفی می کنیم. فارس آوا، نرم افزار تبدیل گفتار به متن در زبان فارسی است که امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد.

فارس آوا نرم افزار کاربردی تبدیل گفتار به نوشتار

ویژگی ها و قابلیت های فارس آوا عبارتند از:

  • تبدیل گفتار به متن فارسی با دقت و سرعت بالا
  • بهره مندی از آخرین تکنولوژیهای یادگیری عمیق
  • تبدیل گفتار به متن بصورت همزمان (Real-Time)
  • تشخیص گفتار و صوت در محیط های نویزی
  • پشتیبانی از انواع لهجه ها و گویش ها
  • قابلیت تبدیل گفتار محاوره ای به متن
  • پشتیبانی از انواع فرمتهای صوتی و ویدیویی
  • تبدیل گفتار انگلیسی به متن انگلیسی
  • غیر وابسته به گوینده و عدم نیاز به آموزش برای هر فرد
  • توسعه و تولید بصورت کاملاً بومی در داخل کشور
  • ارائه API و SDK تبدیل گفتار به متن در قالب وب سرویس
  • ارائه پنل تحت وب برای آپلود کردن فایلها جهت پردازش
  • قابل نصب روی سرور مشتری و عدم نیاز اتصال به اینترنت
  • بهره مندی از دایره واژگان (فرهنگ لغت) بسیار وسیع

همه ی مواردی که گفته شد باعث شده تا فارس آوا به یکی از کاربردی ترین و با کیفیت ترین محصولات موجود در بازار امروز ایران، تبدیل شود. فارس آوا نرم افزاری است که به صورت اختصاصی برای زبان فارسی تولید شده است و واژگان زبان فارسی را به خوبی درک و پردازش می کند. شما می توانید با خیالی آسوده از نرم افزار فارس آوا استفاده کنید و راندمان و بهره وری کار خود و یا کارمندان در سازمان و یا کسب و کارتان را افزایش دهید. علاوه بر این ها فارس آوا از رابط کاربری بسیار ساده ای برخوردار است که این امر استفاده همه ی افراد از این نرم افزار را بسیار ساده می کند.

 

برای خرید محصول فارس آوا و یا درخواست دمو محصول به اینجا مراجعه کنید.

محمد بازدید : 21 سه شنبه 15 بهمن 1398 نظرات (0)

حتما تا به حال بارها برای شما پیش آمده که در حال نوشتن باشید و به این فکر کنید که کاش می توانستم آنچه را که می نویسم را به کسی دیکته کنم. یا بارها شده که نیاز داشتید آن چه را که می شنوید، بنویسید و چون سرعت بیان کلمات بالا بود نیاز به یک دستیار یا نرم افزاری داشتید تا آن چه را در لحظه به متن تبدیل نمایید. اگر با چنین مواردی برخورد داشتید یا در کار و حرفه تان به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند هر آنچه می شنود را به متن تبدیل کند، باید بگوییم که هوش مصنوعی چند سالی است که فناوری تبدیل گفتار به نوشتار را برای شما به ارمغان آورده است. اگر می خواهید با فناوری تبدیل گفتار به نوشتار بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار چیست؟

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حقیقت یک زیر مجموعه ای از فناوری شناخت گفتار یا speech recognition می باشد که می تواند صوتی که وجود دارد را (اعم از صحبت های افراد، صوت ضبط شده، صدای یک فیلم و…) به نوشتار تبدیل کند یا به عبارتی گفتار را تبدیل به نوشتار نماید.

asr-lp_block-1._CB499320415_

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حقیقت نوعی برنامه، اپلیکیشن، نرم افزار و… می باشد که محتوای صوتی را گرفته و با پردازش محتوای آن صوت، آن را به کلمات مکتوب تبدیل می نماید. فناوری تبدیل گفتار به نوشتار، همان طور که گفته شد یک فناوری بر پایه هوش مصنوعی می باشد که قادر است از یک گفت و گوی شفاهی و محتوای صوتی موجود، محتوای متنی تهیه کند و یا اینکه به صورت تایپ در لحظه به کار رود.

از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار چه استفاده ای می توان کرد؟

به طور کلی فناوری تبدیل گفتار به نوشتار برای هر کسی که به نوعی با نوشتار سر و کار دارد، کاربردی می باشد. به عبارتی می توان گفت این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی هر آن چه را که می شنود در لحظه به صورت نوشتار تبدیل می نماید. با این رویکرد می توان گفت فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در تمامی زمینه ها کاربردی می باشد، زیرا امروزه زندگی و کار ما آن چنان با تکنولوژی، کامپیوتر و گوشی های هوشمند گره خورده که می توان گفت بخش زیادی از زمان روزانه ما صرف تایپ و نوشتن می شود.

البته پر واضح است که به میزان ضرورت ها، میزان تایپ کردن ما متغیر است و به همین ترتیب میزان نیاز ما به فناوری تبدیل گفتار به نوشتار متفاوت می باشد. همان طور که گفته شد استفاده از این فناوری برای همه کاربردی است اما در برخی مشاغل ضروری و بسیار کاربردی می باشد. برای مثال افرادی که شغل آن ها به گونه ای است که با تایپ کردن و نوشتن بسیار سر و کار دارند یا کسانی که نیاز دارند از آرشیوهای صوتی موجود متن آن ها را استخراج نمایند. فناوری تبدیل گفتار به نوشتار تنها برای کسب و کارهایی که با نوشتار سر و کار دارند نمی باشد، بلکه برای کسب و کارهایی که دارای حجم زیادی از داده های صوتی هستند که نیاز است آن را تبدیل به نوشتار نمایند بسیار مناسب است. برای مثال در مراکز تماس، در مراکز پشتیبانی و …. که نیاز است از محتوای صورتی موجود، متن تهیه شود.

voice-technology-assistants-1-e1563557148164-1800x0-c-default-min

فناوری تبدیل گفتار به نوشتار به طور اختصاصی می تواند برای افراد کم توان کاربردی باشد. در ابتدا نیز فناوری تبدیل گفتار به متن به عنوان فناوری ای برای کمک به کم شنوایان توسعه داده شده بود. به طور کلی این افراد برای انجام هر گونه فعالیتی که به نوشتار مربوط می شود (مانند پیام دادن، تایپ صحبت ها و دستورات صوتی و…) می توانند از تبدیل گفتار به نوشتار استفاده نمایند.

کاربردهای فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در حوزه های مختلف

همانطور که گفته شد فناوری تبدیل گفتار به نوشتار کاربردهای بسیار زیادی در حوزه های مختلف دارد. در ادامه به طور اختصاصی به کاربرد این فناوری در حوزه های به خصوصی می پردازیم:

voice-recognition-750x450-min

نویسندگان

کاربرد تبدیل گفتار به نوشتار برای این حوزه کاملا شناخته شده و قابل پیش بینی می باشد. همه ی افرادی که حرفه ی آن ها به نوعی با نوشتن و نویسندگی سر و کار دارند می توانند از این فناوری استفاده نمایند.

مراکز پشتیبانی و ارائه اطلاعات تمامی کسب و کارها

کسب و کارهایی که دارای مراکز پشتیبانی هستند به نوعی نیاز به مکتوب کردن صحبت های رد و بدل شده در تماس ها دارند. برای این کار، فناوری تبدیل گفتار به نوشتار در این حوزه بسیار کاربردی می باشد.

 مراکز تماس سازمان ها و کسب و کارها

کاربرد تبدیل گفتار به نوشتار در مراکز تماس و ارائه اطلاعات نیز می تواند مکتوب کردن گفت و گوها در لحظه باشد. هم چنین این فناوری با مکتوب کردن گفت و گوهای تماس گیرنده ها می تواند به فهم بهتر سوالات و صحبت های مشتریان و پاسخگویی بهتر کمک کند.

مکتوب سازی آرشیوهای صوتی

از فناوری تبدیل گفتار به متن می توان برای مکتوب کردن و مستند سازی آرشیوهای صوتی استفاده نمود. افراد و سازمان هایی که دارای آرشیوهای صوتی بزرگ و کوچکی هستند و نیاز دارند تا برای ذخیره سازی محتوای آن ها را به نوشتار تبدیل کنند، می توانند از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار استفاده نمایند.

علاوه بر حوزه هایی که در بالا گفته شد، فناوری تبدیل گفتار به نوشتار به طور کلی برای استفاده در تمامی کسب و کارها یا کارهای شخصی که به نوشتن و تایپ کردن نیاز دارند، کاربردی می باشد.

فارس آوا، سرویس تبدیل گفتار به نوشتار فارسی شرکت عامر اندیش هوشمند

فارس آوا، نرم افزار تبدیل گفتار به متن در زبان فارسی است که امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش متخصصان هوش مصنوعی ایرانی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد.

فارس آوا به دلیل اینکه به طور اختصاصی برای زبان فارسی تولید شده است، بر روی تبدیل گفتار به نوشتار در زبان فارسی بسیار دقیق و کامل می باشد. سازمان ها و کسب و کارهای داخلی که به نرم افزاری برای تبدیل محتوای صوتی فارسی به متن نیاز دارند، می توانند به محصول فارس آوا اطمینان کنند و از آن استفاده نمایند.

چنانچه در کسب و کار خود به فناوری تبدیل گفتار به نوشتار نیاز دارید و درخواست دموی محصول فارس آوا شرکت عامر اندیش را دارید، می توانید به اینجا مراجعه کنید.

محمد بازدید : 21 دوشنبه 07 بهمن 1398 نظرات (0)

با وجود پیشرفت هایی که تکنولوژی داشته، شاید بی راه نباشد اگر بگوییم که یکی از کارهایی که در سال های آینده از بین خواهد رفت تایپ کردن باشد. در سال های اخیر نوآوری های بسیاری در تکنولوژی و فناوری به وجود آمده است که تغییرات بسیاری را در عادت های افراد و نحوه استفاده آن ها از تکنولوژی به وجود آورده است. یکی از این تغییرات علاقه افراد به استفاده از دستورات صوتی، تایپ صوتی و هر چیزی که به جای تایپ از تبدیل صوت به متن استفاده کند، می باشد.

امروزه گجت هایی مثل الکسا و دستیار های هوشمندی مانند سیری و گوگل، باعث شده اند تا نحوه برخورد مردم با گوشی های هوشمند تا حدود زیادی تغییر کند. به همین دلیل اینکه می گوییم در آینده ای نزدیک تایپ کردن فراموش می شود یا اینکه حداقل دیگر ترجیح یا اجبار افراد نمی باشد، حرف بی راهی نیست. در همین راستا قطعا در آینده ترجیح افراد استفاده از اپلیکیشن هایی خواهد بود که به تایپ کمتری نیاز خواهد داشت.

speech-to-text-definition-660x330-min.jpeg

معمولا زمانی که افراد به دنبال تولید و ارائه محصولی هستند، یکی از مواردی که باید در نظر داشته باشند، ترندها و علایق افرادی است که می خواهند از این محصول استفاده کنند. زمانی هم که قرار است محصولی که ارائه می دهند با تکنولوژی آمیخته باشد، این مسئله حساس تر و مهم تر می شود، چون نوآوری های بسیاری در این زمینه وجود دارد و شما باید هر روز به دنبال آپشن های جدیدی باشید که کاربران آن ها را می خواهند.

همان طور که از عنوان این مقاله پیداست ، ما می خواهیم در این مقاله بپردازیم به این موضوع که چرا باید به اپلیکیشن خود تایپ صوتی اضافه کنیم. در ابتدا بیایید ببینیم تایپ صوتی دقیقا به چه معناست؟

تایپ صوتی چیست؟

اگر بخواهیم توضیح ساده ای از تایپ صوتی بدهیم، می توانیم بگوییم توانایی است که بدون تایپ کردن بنویسیم. برای تایپ صوتی ما در حقیقت از فناوری تبدیل گفتار به نوشتار استفاده می کنیم که این فناوری از هوش مصنوعی بهره می گیرد تا آنچه که در یک گفت و گوی شفاهی می شنود را به متن تبدیل کند. پر واضح است که از تایپ صوتی و فناوری تبدیل گفتار به نوشتار می توان برای تمام کارهایی که لازمه آن نوشتن است، استفاده کرد.

speech-to-text-software.png

با این تفاسیر تایپ صوتی در واقع یعنی ما برای گوشی هوشمند یا هر وسیله ی هوشمندی که با آن کار می کنیم، دیکته بگوییم و او هر آن چه می شنود را به صورت متن تحویل دهد. می توان از تایپ صوتی برای استفاده های مختلفی در یک اپلیکیشن بهره برد و متناسب با نیازهای جامعه هدف و نظر تولید کننده اپلیکیشن کاربردهای مختلفی برای آن تعریف کرد.

چرا باید از تایپ صوتی استفاده کرد؟

با توجه به آنچه که تا الان گفته شد فهمیدیم که تایپ صوتی کاربردهای زیادی دارد و اگر بر روی اپلیکیشن خود قابلیت تایپ صوتی را اضافه کنیم، کاربرها آن را دوست خواهند داشت! اما این که کاربران فقط تایپ صوتی را دوست داشته باشند دلیل منطقی ای برای متحمل شدن هزینه برای اضافه کردن این قابلیت نمی شود. این حرف بسیار درست است. اما باید بگوییم که تایپ صوتی قرار نیست در آینده هم فقط یک قابلیت خوشایند بر روی اپلیکیشن شما باشد، بلکه قرار است تعیین کند که شما در میدان رقابت خواهید ماند یا نه. در ادامه تعدادی دلیل برای شما شرح می دهیم.

The-most-accurate-speech-to-text-app-of-2019-way-with-words-min.jpgتایپ صوتی یک ترند خواهد شد

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، با پیشرفت تکنولوژی و قوی تر شدن موتورهای تبدیل گفتار به نوشتار، و هم چنین تغییراتی که در سبک زندگی مردم ایجاد شده ، در آینده ای نزدیک تایپ صوتی قطعا یک ترند خواهد بود و یکی از مواردی که برای ساخت اپلیکیشن ها باید در نظر بگیریم. اما شاید بپرسید به چه دلیل و چرا؟ جواب ما هم این خواهد بود که به اطرافتان بیشتر توجه کنید. هر چه بیشتر می گذرد مردم بیشتر به دنبال چیزهایی هستد که زمان کمتری از آن ها بگیرد. در حال حاضر افراد به دنبال چیزی هستند که سریع تر بدست بیاید و حوصله آنچه که وقت زیادی بگیرد را ندارند. حالا با این اوصاف به چیزی فکر کنید که افراد روزانه زمان زیادی را صرف آن می کنند. بله درست است، تایپ کردن. با وجود مصرف زیاد از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و… افراد زمان زیادی را برای تایپ کردن، حالا چه به منظور پیام دادن یا نوشتن و سرچ کردن و… ، صرف می کنند. حالا فکر کنید یک روزی محصولی به چنین افرادی ارائه دهید که این حجم از صرف وقت را برای آن ها کاهش دهد. یقینا چنین محصولی محبوبیت زیادی پیدا خواهد کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر هم تایپ صوتی در میان بسیاری از افراد محبوب است.

افراد بیشتر تمایل دارند تا ابزارهایی که از voice بهره می برند را استفاده کنند

به این موارد توجه کنید:

  • بر اساس گفته گوگل، 20 درصد سرچ ها از طریق voice انجام می شوند.
  • 65 درصد کسانی که از آمازون اکو و گوگل هوم استفاده می کنند گفته اند که دیگر نمی خواهند به دوران قبل از استفاده از آن ها باز گردند.
  • 31 درصد از کاربران در دنیا حداقل هفته ای یک بار از تکنولوژی مربوط به voice استفاده می کنند.
  • 7 درصد از افراد بالغ در آمریکا از voice برای سرچ استفاده می کنند.
  • تا سال 2020 نصف تمام جست و جوهای آنلاین در دنیا بر اساس voice خواهد بود.
  • و…

اگر بخواهیم موارد بالا را ادامه دهیم، قطعا به لیستی بالغ بر 30 تا 40 مورد می رسیم. تمام این آمارها نشان می دهد افراد تمایل پیدا کرده اند تا از voice برای انجام کارهایی مانند سرچ، نوشتن، انجام دستورات صوتی و… استفاده نمایند. همه این ها در کر آنچه که در مورد قبلی گفته شد، نشان می دهد که تجهیز صوتی اپلیکیشن ها به فهم صوتی دستورات، در آینده ای نه چندان دور، نه تنها یک ترند و یک مزیت رقابتی بلکه به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.

صرفه جویی در زمان افراد با استفاده از تایپ صوتی

همانطور که گفته شد یکی از مزیت های بزرگ تایپ صوتی صرفه جویی در زمان و وقت افراد است. قطعا افراد به استفاده از اپلیکیشنی که در زمان آن ها صرفه جویی کند علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

UfLHB5jH8PVO1RtPu88DDQ.pngکمک به افرادی که نمی توانند به خوبی بنویسند با استفاده از تایپ صوتی

این نکته بسیار مهم است. زیرا که باعث می شود چند دسته از افراد که نمی توانند به خوبی از اپلیکیشن های مخصوص گوشی های هوشمند بهره ببرند به سراغ اپلیکیشن شما خواهند آمد. این سه مورد شامل افرادی است که توانایی خواندن و نوشتن ندارند، کودکانی است که نمی توانند بخوانند و بنویسند و دیگر افراد کم توانی که قابلیت تایپ کردن را ندارند. با فعال کردن و استفاده کردن از این قابلیت بر روی اپلیکیشن خود، می توانید کاری کنید که این افراد بتوانند با فراغ بال و خیالی راحت به سراغ اپلیکیشن شما بیایند.

ایجاد تجربه کاربری فوق العاده

همه ی آنچه که تا به الان گفته شد در نهایت منجر به یک تجربه کاربری عالی می شود. توجه به نیاز افراد و علایق آن ها، توجه به اینکه قرار است از چه چیزی استفاده کنند و تمایل دارند چه چیزی را به کار ببرند، توجه به اینکه زمانی که از اپ شما استفاده می کنند حوصله شان سر نرود و حس نکنند زمانشان را هدر داده اند، توجه به همه ی کاربرانی که قرار است از اپلیکیشن شما استفاده کند، همه و همه باعث می شود که تجربه کاربری بسیار عالی برای فردی که از اپلیکیشن شما استفاده می کند به ارمغان بیاورد و نه تنها خود او مشتری و طرفدار پر و پا قرص شما شود بلکه این تجربه عالی باعث شود که خود او اپلیکیشن شما را به دیگران معرفی کند.

فارس آوا، کمک شما برای استفاده از تایپ صوتی

با گفتن همه این ها شاید حالا که تمایل پیدا کرده اید تا از قابلیت تایپ صوتی در اپلیکیشن خود استفاده کنید، چیزی که فکر شما را درگیر خود کرده است، آن باشد که چگونه این قابلیت را پیاده سازی کنید. خوب جواب ساده است. شما دو راه پیش رویتان دارید. یکی اینکه خودتان اقدام کنید به تولید محصول بر اساس هوش مصنوعی و هزینه های سنگین تولید و جمع آوری دیتا را متقبل شوید و یا اینکه از سرویس های هوش مصنوعی که شرکت دیگری ارائه می دهد و کیفیت قابل قبولی دارد استفاده کنید.

 محصول فارس آوا، یک نرم افزار برای تبدیل گفتار به متن در زبان فارسی است که امکان ارتباط کلامی انسان با کامپیوتر و یا موبایل را فراهم می کند. این نرم افزار با تکیه بر دانش هوش مصنوعی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا تولید شده است و به دلیل جمع آوری بزرگ ترین دیتاست موجود در زبان فارسی و تمرکز ویژه روی این زبان، ضمن بهره مندی از تنوع گفتاری بسیار وسیع موفق شده است تا در رقابت با شرکت های بزرگی چون گوگل دارای ضریب دقت بالایی باشد. محصول فارس آوا علاوه بر آنچه که گفته شد قابلیت تبدیل متن به گفتار و استخراج کلمات کلیدی را نیز دارا می باشد. 

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 17
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 183
  • بازدید سال : 868
  • بازدید کلی : 3,782